Kall och kul dag!

Ja, underlaget var ju inte idealiskt för vår kurs för Sven, först töväder och sen frös det till på natten. Skaren var nästan bärande, så hård hade den blivit! Men beroende på inställning kan man alltid genomföra saker, sen att det inte riktigt blir som man hade tänkt ska man inte lägga så mycket vikt vid.

Vi sågs allihop klockan nio på morgonen, och alla var inställda på en lite kortare dag med tanke på underlaget.  Vi började med att lägga lite tid på att trampa upp vår 25:a, sen var det bara att köra!


Jag kan ju säga att jag är glad över att det blev en kurs i närarbetes anda, för man borde verkligen ägna mer tid åt det! Vi fick börja med att cirkla, och jag är inne och petar alldeles för mycket i vanlig ordning. Schasade runt hunden och befann mig framför linjen hela tiden! 😳

Fick också hjälp med hans tempo, han är ju lite yvig och flamsig. Gick också lätt med rätt hjälp.  Fick lite tips om hur jag ska träna hans balans, det sitter inte riktigt stenhårt än.

Det blev korta pass med tanke på kylan, så ingen skulle behöva stå och frysa alltför länge, en bra strategi tycker jag! Jag hade fått låna ett täcke för dagen av Katarina, jag har ju inte skaffat nåt till Dolfis än. Det var från Granngården, jag tror det är samma märke som Mary har. Satt som gjutet! Vi ska dit idag och köpa hundmat, ska kolla efter ett eget till honom då!


När vi ätit lunch blev det lite diskussioner och frågor kring det vi hade gjort på förmiddagen.  Bland annat pratades det om uppdateringen av reglerna, framför allt då delningen. De har ju varit föremål för mycket undringar, och vi fick oss även lite matnyttigt hur Sven tänker i bedömningen i olika moment som domare.  Lite abstrakt för mig som ännu inte ens varit på en tävling än. Jag har ju vallat med Mary sen hon var liten men nån tävling har det inte blivit av att besöka!
😳 *ännuengång*

Efter lunch gjorde vi lite praktiska övningar inför delningen. Det ska man visst börja öva tidigt, alltså rena inkallningar mellan två flockar. Dolfan var lite skeptisk till en början, men sista gången kom han in fint och blev jättemallig och uppskojad för allt beröm!
Han är så knasig…

Daniel ochTess

Marianne och Crozza

Efter delningen var det dags för en avslutande övning åt det mer precisa hållet. Vi skulle ta in fåren i en utmärkt fyrkant och försöka få dom att stanna där. Jag och Dolph fick då använda oss av vårt nyvunna tempo, och det gick över förväntan! Vi klarade det på inte alltför lång tid, han är så duktig min lilla luns!

Nån kortare dag blev det inte tal om, tiden går fort när man har roligt. Det blev till och med lite stressigt att hinna med då det började mörkna!

Jag är i alla fall väldigt nöjd med vår dag, nu har jag lite mer klara mål att träna mot.  Nu har vi ju dessutom 25:an upptrampad och fin, ska försöka utnyttja det så mycket det går under ledigheten och hoppas på att det inte snöar mer än på ett tag!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

3 tankar om “Kall och kul dag!

  1. Spännande! Allt går bara man vill, det där med det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder är faktiskt sant 🙂 Juno har fått täcke hon med, vi har en gång kvar på vallkursen och man vet aldrig vad det blir för väder då. Blev ett svart Hurtta till henne, Ture har rött så nu matchar de så fint så 😉

Lämna en kommentar