Mera tjockt, men kanske inte enligt planen?

I år har bagglammen varit lite mer gymnastiska än vad vi är vana vid, så efter vi skiljde av dom  lyckades några av dom rymma tillbaka till tackorna/tacklammen. Vi trodde i vår enfald att det var ett plötsligt morsgrisanfall för att de saknade sin mamma, men möjligtvis rymde de in dit för ett annat sorts mys?  Mina valltackor är med all säkerhet inte betäckta, men de två nya tacklammen jag sorterat ut till vallgruppen i år börjar se lite misstänkt spolformade ut. Eller är de bara tjocka efter en vinter i ladugården? Vågar någon sig på att gissa vilka jag misstänker haft herrbesök på rummet?

fartjockinte

fartjock

Jag tror jag får ihop en grupp oavsett, för några av bondens tackor är tomma, det ser man redan nu. Deras rumskompisar håller på att spricka, medan de ser helt normala ut. Det största problemet är att jag inte vågar släppa ut dessa två jag tror är dräktiga, även fast vädret tillåter. Jag tror nämligen jag har ett rävgryt i hagen! Och lammar de ute så är ju katastrofen ett faktum då jag tror mamma räv har ungar nu och inte skulle försitta ett tillfälle till lite snabbmat.

ravgryt

Jag ska hålla lite uppsikt på grytet framöver och se om det används, men jag har sett en jättefin räv runt trakterna vid hagen så jag gissar att den bor här! Känns som jag får mer bebisar att ta hand om än jag räknat med? Två tackor har jag ju redan betäckt, och nu kanske de här. Plus gud vet hur många valpar?  Babyboom i Markim i vår!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

