Tuppskrälle!

Det blev ju två tuppar av de sex kycklingar vi köpte förra året. En har fått bli middag redan då den var förskräckligt stökig och ställde till oreda i hönsgården. Egentligen vill jag inte ha tupp alls, men den kvarvarande tuppen var så himla snäll och vacker, så han har helt enkelt fått stanna då det har fungerat fint! Fram till nu…

20140313-145006.jpg
Av nån jäkla anledning har han stora problem med Leoni. Mig har han respekt för, men jag har i och för sig känt av en förändring i attityden som gjort att jag är på min vakt. Jag har även skickat in Ian som han låter vara. Men så fort hon är med i hönsgården skränar han utmanande och har vid flera tillfällen gjort utfall mot henne!
Hon är väldigt snäll och stillsam hos hönsen, hon brukar lägga lite godsaker på sina skor då hon tycker det är roligt när de äter därifrån. Hon har aldrig jagat eller behandlat dom vårdslöst. Han har faktiskt ingen anledning att göra så!

Nån föreslog att han kanske misstar henne för en höna och uppvaktar henne, men jag tycker inte han ser speciellt kurtis ut. Uppburrad hals och sparkande fötter. Han är liksom en sabla stor tupp, säkert en 60-70 centimeter över marken!

Tyvärr brukar elaka tuppar inte bli snälla när de väl visat de här tendenserna. Och nu känns det som jag inte kan lita på honom med barnen, Leoni har ju ofta kompisar här och då brukar vi hänga i hönsgården och ge dom majs och solrosfrön. Kan ju knappast skicka hem besökande barn med hål i skinnet efter tuppklor? Förbaskade fågel!!! Det får nog bli grytan nästa…

Vi ses!
Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Tuppskrälle!

Kommentera

