Svar från Polisen

Igår kom det ett svar, tror jag blev något klokare om jag lyckats se förbi de grammatiska konstigheterna. Det finns alltså några nummer att tillgå såvida det inte är kväll eller helg, då ska man ringa 114114 som jag förstått det? Här kommer mailsvaret inklippt  i sin helhet:

Hej !
Grundregeln är … djur far illa – Länsstyrelsen  OCH  djur gör illa eller pågående djurplågeri  Polisen
 
Mycket bra som ni gjorde att konfrontera djurägaren på plats  annars
Misstänker man att djur far illa, så är Länsstyrelsen, enheten för länsveterinärer, är  den kontrollmyndighet som åker ut och gör kontroller – tipstelefon dagtid 076- 790 20 90.(man kan vara anonym)
Akuta lägen där lidandet och djurplågeri pågår – Polisen  114 114
 
Här på Djurskyddsgruppen i City Polismästardistrikt arbetar vi dagtid och har en yttre grupp som är ute (ofta tillsammans med Länsstyrelsen och biträder vid kontroller)
de kan även åka på akuta fall. Vi arbetar i hela länet. Även vi har en service/beredskapstelefon dagtid. 070-895 20 78
 
Mvh/ City Polismästardistrikt
1 TI/ V Djurskyddsgruppen

Jag skulle alltså stått på mig i söndags eftermiddag då jag ringde 114114, och inte varit så mesig. Men nästa gång vet jag bättre! Tror jag…?

Vi ses!

Familjen Gustafsson

 

Kommentera

