Vårt djurskydd, ett skämt eller bara en dålig dag?

Idag ringde jag klockan 15.49 polisens nummer 11414 angående en hund som suttit bunden i timmar i kylan utanför Råbergshallen i Rosersberg. Vi var där på en julgransplundring för samhällets barn som hölls där. Hunden låg ihoprullad som en kanelbulle på den kalla snön och frös så den skakade, det var 10 minus ute (bild finns). Inget täcke eller nåt att ligga på. Två bekymrade pojkar i tio-tolvårsåldern gjorde mig uppmärksam på hundens situation, de hade sett den när de kom vid två och nu såg de att hunden inte hade det bra. Min mamma som bor i området visste vem ägaren var, och hon gick in för att hämta personen ifråga.  Ägaren kom ut och viftade bort oss och sade att ”det är ingen fara, han ligger bara där och njuter!” Viss ordväxling utbröt efter den kommentaren och ägaren försvann tillbaka in i lokalen med orden att ”hon visste vad som var bäst för hennes hund”,  och lämnade den kvar där utan åtgärd. Vi försökte då komma i kontakt med någon myndighet  och på 112 hänvisade de till 11414. Men då jag ringde dit upplystes jag om att det var inte rätt instans att ringa, jag skulle ringa ett journummer till länsstyrelsen. När jag bad om detta numret fick jag rådet att googla (wtf!) det, för hon själv visste inte!
När jag nu går in på Facebooksidan för Polisen Specialutredningar Djur i Söderort så möter mig denna header:

polis

Så vad gäller? Vart vänder man sig i akuta djurskyddsärenden? Detta måste ju vara liktydigt med att hunden satt i en stekande varm bil? Alltså en fråga om tid. Nog för att man i och för sig fryser ihjäl lite långsammare än att man förgås i en varm bil. Men jag vill verkligen veta vart jag ska ringa om jag hamnar i en liknande situation en gång till. Det var väldigt maktlöst att inte få någon som helst hjälp. Har mailat polisen och frågat. Det ska bli intressant och se vad de svarar!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Vårt djurskydd, ett skämt eller bara en dålig dag?

Kommentera

