IK 1 i Myre

I lördags morse åkte jag, Ian och hundarna till Sandviken för att tävla. Vi hade startnumren efter lunch, så vi beslöt oss för att pendla. Smutt att kunna göra så nu när besiktningen är borttagen för hundarna! Det tog inte ens två timmar dit, och det är alltid skönt att få sova i egen säng och slippa rådda för hemmavarande djur.

Majken var först ut, och jag var lite orolig hur hon skulle ta att starta i en slänt. Det kändes först inte alls bra när hon tog av, jag tyckte det var alldeles för rakt på. Men jag hade också sett att flera andra hundar valt den linjen, och hon slog ut fint hon också när hon kom ner i svackan. Hela hämtet är jag fantastiskt nöjd med, då det är vad vi tragglat på den senaste tiden! Vi har gått tillbaka till grundträningen och verkligen arbetat med att vara fri på cirkeln. Och hon gjorde ett jättefint upptag, tog mina knackiga visslor och flankade/styrde fint utan att ligga på och trycka!

Första fösningsbenet var ganska svajigt, och vi fick den sedvanliga ångestkroken precis framför grinden, och det var också där vi fick de flesta avdragen. Men sen flöt allt som på räls, delningen funkade också fint, hon var kvick att fånga upp ett får som ville till sina andra kompisar. Fållan rakt in! Allt detta genererade så mycket poäng att jag blev alldeles vimmelkantig, och ni kan ju bara tänka er hur glad jag blev när det stod klart att vi vunnit!

vinst
Lilla duktiga Pussan… heart

Vi fick 95 poäng, så nu har vi två förstapris i vår lilla samling! Ian filmade med min telefon, roligt att nånting bra kom med för en gångs skull. Inte superkvalitet, men det går kanske att se litegrann hur det gick?

Dolph funkade inte alls bra för dagen, jag tror han var påverkad av värmen. Han kunde inte ta ett endaste vänster på hela rundan kändes det som, men vi tragglade oss runt fram till fållan där jag såg att han var helt slut. Fåren kivades naturligtvis,  och han var alldeles för seg för att hinna med. När vi missat några försök tänkte jag bryta, men då tog poängen slut. Han var otäckt färdig efteråt, tur vi hade med oss vår badbalja! Det tog ett tag innan han svalnade av!

Däremot gick han alldeles förträffligt på söndagen! Fint hämt, bra linjer, bra delning men stopp vid fållan igen. Han flaxade runt i alldeles för högt tempo, och vi hade en liten äventyrerska i vår grupp som ville gå sin egen väg vilket inte gjorde saken lättare. Trots en nolla på fållan fick vi 84 poäng, vilket är vad vi brukar ligga på med alla moment gjorda! Retligt, men självklart glad att han spottat upp sig från gårdagen!

Majken körde jag bort, det var helt och hållet mitt fel. Vi hade ett sent startnummer, och det hade börjat blåsa rejält. Fåren hade plötsligt blivit väldigt på tårna! Flera ekipage innan mig hade tappat fåren emot uttaget, de kunde smita dit längs staketet efter de rundat pinnen om man inte passade sig. Så när hon kom med fåren ville jag hon skulle gå vänster, men förmodligen kände hon av att de skulle sticka, så hon tog höger för att hålla emot. Dum som jag var ryade jag åt henne, och när hon då tog ”rätt” var det alldeles för sent för henne att hinna runt och fåren smet iväg för oss också! Hur klantig får man vara? ”Great dog, shame about the handler” gäller i vallningen också… getlost

Nu ska vi träna vidare och hoppas vi kommer med på Eknäs tävlingar i Södertälje. Det är förfärligt överbokat, så jag får vara glad om vi kommer med överhuvudtaget? Lottningen verkar dra ut på tiden, vi får väl hoppas på lite tur den här gången!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

3 thoughts on “IK 1 i Myre

  1. Jag tycker det är guld att läsa om era äventyr! Ni är duktiga som är ute och tävlar och står i 🙂 i höst sen får ni komma och pussa på syster pluppar förhoppningsvis!

Kommentera

