SULVK:s Klubbmästerskap

Vårt första KM! Vet inte var vi höll hus förra året, men i år fick jag till det och anmälde båda hundarna. Tävlingen skulle vara i Riala på en helt ny besättning, jag har varit med vid ett tillfälle och hjälpt till att valla in dom. Bra för hundarna också att vara på andra djur!

Allt var så jättefint fixat, det är några slitvargar som jobbar hårt för att vi ska ha det bra och vi övriga har försökt att hjälpa till så gott det går. Väldigt trevligt har vi haft det i alla fall!

Både Dolph och Majken gick i IK1-klassen, och Dolph startade först. Han gjorde en fin utgång och i upptaget fick han leka handbollsmålvakt och göra en räddning på eget bevåg då en vit tacka avgick åt vänster i all hast. Duktigt! I framdrivningen lyssnade han inte alls, utan låg och tryckte på vänsterflanken då de hade ett ganska stort drag åt det hållet. Vi var enligt protokollet 90 % av linjen! Mon dieu… 😯

Han kom med fåren i alla fall, vi rundade stolpen ganska bra och fösningen gick väl stundtals inte så himla mycket på linjen den heller. I delningen hade vi nog lite flax och fick in en fullträff, och fållan gjorde vi med en liten miss då en tacka tog ett varv runt alltihop för att ställa sig sist i kön.

Det var svårt att få till en tjusig runda, men det kändes roligt ändå!  Jag tycker det är skoj att få valla på djur som inte är så vana vid hund. Inget ont om välvallade besättningar, men det blir ibland lite väl tillrättalagt? Nu fick han verkligen använda och utveckla sina egenskaper som annars inte får luftas fullt ut. Trots den kassa framdrivningen var han duktig, så himla duktig att han faktiskt vann klassen! 😀

 
Majkens förskräckliga runda vill jag helst glömma. Hon headbangade sig ut i en fin båge, struntade helt i att stanna, tog tag i fåren och lyssnade överhuvudtaget inte. Framdrivningen gick i 45 grader ut till vänster, och till slut splittade hon gruppen, tog bara fyra och verkade vara helnöjd med det. *morr*  Fick alltså bryta…

Jag blev faktiskt riktigt sur! Vad flög i henne liksom? Är det samma hund som fick 90 poäng för två veckor sen? Och i veckan som varit har jag lagt ner massa tid på att få henne att stanna i upptaget. Gör hon inte det är alla kanaler in helt stängda och  jag har ingen kontakt överhuvudtaget. Det har gått jättebra i träningen, hon har stannat fint och varit väldigt styrbar och kommunikativ i framdrivningen, och nu det här?

Min analys av det hela är att det kanske inte är optimalt för henne att ligga och glo på sin storebror när han gör sin runda. Men det var så himla långt till bilen, och jag hade inte hunnit dit för att hämta henne emellan, så lösningen blev att de fick ligga på pinne med täcke på. Jag hörde henne skälla missnöjt när vi gick fram till start, men jag fick hjälp av snälla kompisar att få henne att hålla truten. Hon hörs, om man säger så! 🙄

Jaja. Nu blev ju detta sista tävlingen för året, då jag av olika skäl inte kunde komma iväg till söndagens IK1:a. Nu ska vi försöka lägga ner tid och ännu mera tid på visslor så vi kan gå vidare och träna fråndrivning. Jag har sååå svårt med pipan! Kanske är läge att prova nåt annat instrument, som en trombon eller varför inte en tvärflöjt? Vad som helst känns fasiken lättare just nu. Men Anneli tipsade om en visselapp, jag har i skrivande stund laddat ner den. Har stora förhoppningar att den ska ta mig över tröskeln! I´ll be back med resultatet…

Vi ses!

Familjen Gustafsson

 

 

3 thoughts on “SULVK:s Klubbmästerskap

  1. Grattis Åhza, det såg jättefint ut. Linjer eller inte, det var lugn och fin djurhantering – och ett vinnarkoncept!
    Angående Majken så gjorde både Sia och Kelli likadant. Gav mig fingret och körde eget race i framdrivningen. Nu är de mer rutinerade så vi kom runt men ….
    Jag tror det berodde på att de kände att djuren var stressade och att flyktbenägna. Första flocken ut, den som Kelli hade, stirrade skräckslaget på publik, tält, grindar – saker som de aldrig hade sett förut.

  2. Tack Eva!
    Ja, din och Kellis grupp var inte att leka med. Lamahalsar och förvirrade uppsyner allihop! Och jag glömmer ibland att Majken är så orutinerad, hon har det mycket lättare för sig än Dolph med många saker. Men hon är inte lika cool med djuren som han och då ställer hon till det istället! 😆
    Får lov att tänka på det i fortsättningen. 🙂

Kommentera

