Fält i det oändliga…

Ja, allt eller inget känns det som! Från att inte ha nånstans att hålla hus, finns nu ställen överallt! Nu är ”min” nya blivande vall tröskad, den är stor som tusan och ligger precis nedanför hagen. Kornstubb som är mjukt och fint plus lite gräs som spirar där emellan. Dessutom kort då de tagit halmen. Toppen ju!

På andra sidan hagen är det nu också en jättestor stubbåker, där höll vi till mycket förra året. Och häromdagen tog vi fåren över vägen till ett  L-format fält med mycket vikar och skog, det var superspännande på många sätt då det blev nya konstiga drag även med mina tackor som vi är lite för vana vid.

Mest spännande var det när vi skulle ta dom över vägen, de fick gå 30 meter i åkerkanten innan de skulle passera över. Plötsligt snubblar en tacka och lägger sig platt på magen och tuppar av! Svimmar helt enkelt.  Samtidigt sprang de andra upp mot vägen, så jag var tvungen att lämna henne och se till att de kom under kontroll hos Sven först innan jag kunde se till henne.

När jag gick tillbaka var hon puts väck! Som uppslukad. Vi letade överallt, hon fanns absolut ingenstans! Vi körde vårt pass på de resterande fem och hoppades att hon skulle dyka upp, men icke. Efter träningen letade jag ytterligare en stund, men åkte sedan och klippte mig, och när jag kom tillbaka stod hon där på fel sida (självklart, varför ska nåt vara smidigt?) stängslet. Och när jag närmade mig mörsade hon sig igenom nätet (of course, varför ta den lätta vägen?) och gjorde ett jättehål i staketet som jag fick lov att laga. Ja, se får… *morr*

Roligt är att vara igång med träningen igen! Har börjat ta tag i fråndrivningen med Dolph, han vill ju gärna ha mitt sällskap på ett lagom trevligt avstånd. Går gaaanska bra, det känns som avståndet ökat lite. Och när fåren reagerade på drag och annat blev han faktiskt riktigt hetsig! Ni läste rätt! Ska väl inte traggla alltför mycket nytt innan tävlingarna är över, men tänkte passa på nu när det finns lite olika ytor att vara på. Tror det kan tagga honom!

Majken gör väldigt mycket rätt, men hon har lite svårt med fösningen som jag hoppas komma tillrätta med. Mängdträning tror jag är grejen. Vi kommer vara väl förberedda i slutet av september!

 

Ser fram emot Gotland och hoppas på fint väder här framöver, jag vill tränatränaträna! 😀

Vi ses!

Familjen Gustafsson

3 thoughts on “Fält i det oändliga…

Kommentera

