Svamp (och lite annat)

Jag är helt förlorad i svampsäsongen. Och det är en jäkligt konstig företeelse då jag faktiskt inte ens äter svamp! Jag plockar uteslutande kantareller, det började med de gula som stod som brandkvastar överallt och det kunde jag ju inte motstå! Jag ger bort allt, självklart orensat. En förskräckligt tråkig syssla!

Några riktiga tefat har jag hittat…

Har nu på sistone även hittat stora hav av trattisar, jag måste sparka mig själv i ändan för att ta mig därifrån, det finns så mycket att det inte går att plocka allt. Dessutom börjar jag få slut på ställen att ge bort dom till, Ian har bett om nåd trots att han lovat att aaaaaldrig tröttna på all svamp jag kommer med. Till mamma har jag idag lämnat en stor korg med allt jag plockade igår, så hon har nog att göra ett tag framöver. Finns det några hugade? Mot avhämtning!

Vallningen har legat nere ett tag, säsongen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Dels har det vuxit så förbaskat snabbt att vallen växte igen på nolltid, så vi hade ingenstans att vara. Därefter började bonden vända upp och ner på alla fält, det är dags för ”min” vall att bli nåt annat ett  tag framöver, och ny vall har såtts in på en annan åker i anslutning till hagen, men den är inte uppvuxen än.  Så det kommer bli bra framöver i alla fall! Och nu har de äntligen börjat tröska, så jag har ett par stora stubbåkrar att hålla till på fast stubben är ganska hög. Men helt okej ändå!

Legat på latsidan…

Jag har anmält båda hundarna till Gotland i slutet på september, nu ska vi träna flitigt fram till dess. Vi har ju rykt till höger och vänster i allehanda lottningar, och när jag äntligen kom med till tävlingarna på Mörkö blev jag sjuk. Snark… Hoppas jag har lite tur den här gången, har redan betalat båtbiljetten. Känner mig optimistisk! 😀

Vi har ju också utökat hönsbeståndet. Av en tillfällighet bytte jag till mig tre unghöns av samma ras som vi har mot ett par bakskor och lite pengar emellan. De var ungefär tre månader gamla, och två har utvecklats som de ska och har börjat värpa. Den tredje däremot vet jag inte vad jag ska tro om, den uppför sig helt klart lite efterblivet annorlunda.

Det finns faktiskt ett litet djup i hönsögon…
(detta är inte knäpp-Fian)

Dels är det den fysiska aspekten, de andra två har fått stor röd kam och slör, medan hon har kvar den lilla bleka tonårskammen hon hade när hon kom. Men kroppsligt har hon vuxit om sina systrar, hon är lite större, typ en riktig bonnjänta med kraftiga ben! Förskräckligt nervös också, det ska inte mycket till förrän hon kacklande springer runt i åttor. Kacklet är skrapigt och mörkt, det låter jättekonstigt! Man skulle kunna tro att hon är en tupp, men då borde ju kammen ha utvecklats för länge sedan, redan innan hon kom hit?  Och hon har ju inga tuppbeteenden alls! Motsägelsefullt och mystiskt…

(fortsättning följer…)

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Svamp (och lite annat)

  1. Hihi jag har samma problem, tycker det är roligt att plocka och kan bara inte gå ifrån när jag hittat! Men själv äter jag inte svamp… Har sett att det annonserats i tidningen, de säljer svamp ganska dyrt – även orensat! Så sätt ut en annons och tjäna lite pengar vettja 😉
    Kul med vallträning och tävling! Skulle vilja se film på syrran 🙂

Kommentera

