Flyttat hemifrån

Vi har ju haft ett fågelpar som bestämt sig för att uppbringa sina telningar i ett skrymsle på uteplatsen. Hur tänkte dom egentligen? Efter att ha utforskat mammas fågelbok är en kvalificerad gissning att det är flugsnappare, och vi har följt dom med stort engagemang! Har varit lite orolig att nån skulle ramla ut, jag vet faktiskt inte vad hundarna har för intresse, och jag skulle förmodligen ha fått mardrömmar i flera veckor ifall en liten fågelunge skulle möta sitt öde i ett hundgap.

Den faran verkar dock vara över, idag när jag kom hem var det bara två av fyra ungar kvar i boet, och medan jag hämtade kameran så flög de ut! Så nu är det lite tomt och ödsligt, vad ska man göra med sin fritid nu då? 😆


Nyutflyttad som kollar läget

Apropå fritid har vi tillbringat en hel del sådan på väg till/från/på allehanda tävlingsplatser på sistone. En maratonhelg med valltävlingar i dagarna fyra! Eller det var i alla fall föresatserna, men tyvärr blev det bara tre då båda hundarna blev bortlottade på lördagen, så det blev bara en hund per dag i Södertälje och bara en hund och en dag i Högbo Bruk. Men den enda starten skötte Dolph med den äran! Vi hade en jättefin runda på gång, men vid fållan slarvade jag bort en massa poäng genom att skrämma fåren vid vårt första försök! Smart. Det var ett riktigt bra läge dessutom, vad tänkte jag på? Lyckades få in dom till slut, men då var det bara två ynka poäng kvar. Trots det fick vi 82 poäng, varav 48 på hämtet! Tänk om… 🙄

Majken har gjort en start, och fullföljt en runda! Det var ingen stilfull runda alls, men vi har haft ganska dåliga träningsmöjligheter då vallen inte är slagen och gräset  varit jättehögt även i hagen. Vi har varit iväg och tränat vid några tillfällen, men det har varit likadant hos alla. Så det har mest blivit närarbeten, och hon är lite för orutinerad för att det ska bli riktigt bra på tävling då man inte tränat frekvent. Men hon skötte sig jättebra, men som sagt, lite orutinerat. Men nu är strax fältet slaget, och då ska det bli träna av! Vi är anmälda till Bråfors den 21:a, vi får hoppas vi kommer med. Dessa lottningar är baksidan av den här sporten, annars ångrar jag mig inte alls att bara ägna mig åt vallningen den här sommaren. Det är sååå kul! 😀

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

