Våndor…

Jag har för tillfället stora funderingar beträffande min tävlingssäsong. Den största frågan är ifall jag ska ta ett friår från agilityn  och helt gå in för vallningen i sommar? Det är ju egentligen inget som hindrar att hålla på med båda sporterna samtidigt, utan begränsningen ligger hos mig. Jag har stora svårigheter att hålla ett högt engagemang i båda sakerna, och just nu tycker jag dessutom att vallningen är absolut roligast. Jag blir aldrig så febrigt förväntansfull som när det är  vallträning på gång!

Jag tycker självklart också att agilityn är superkul, men det finns några faktorer som gör att det känns lite motigt just nu. Mary har ju haft sina glansdagar på tävlingsbanan, hon går på sitt nionde år och det märks av emellanåt. Hon har alltid varit väldigt lätt att ”damma av” när det varit dags. Hon har alltså inte krävt alltför mycket träningstid till skillnad mot unghundarna som behöver massor av mängdträning för att kunna komma till start. Så att köra båda sporterna har hittills varit ganska lätt, men ska jag kunna tävla agility med  både Majken och Dolph måste jag investera en hel del tid, och frågan är om jag vill/orkar det just nu?

Det dumma är att det är svårt att planera säsongen i vallning! Tävlingskalendern är inte ens i närheten av att bli presenterad till skillnad mot agilityn som är ute sen länge. Jag har ju dessutom blivit varse att det är väldigt svajigt att komma till start eftersom man  kan bli bortlottad i en grisblink. Det är heller inte lika många tävlingstillfällen, vilket i och för sig kan vara till gagn för både ekonomin och husbygge?

Foto: Lisa Bång

Fast valltävlingar i sig är en ganska tråkig tillställning utom då man går sin runda. Det är en sabla massa väntan ute på ett trist fält till skillnad mot en stojig agilitytävling med massa folk och kompisar! Det är ju väntan i agilityn också, men det är inte alls lika långsamt.  Och jag tror inte Leoni kommer finna sig lika bra om hon inte har sina agilitykompisar att leka med? Vojne. Veckans stora i-landsproblem. Inte ett dugg närmare en lösning!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

