Mer historik och lite annat!

Vi har ju varit på Skansens julmarknad i år igen! Efter att ha överkommit den första stora besvikelsen att inte få gå till fiskdammen det första vi gjorde,  var det som vanligt mysigt. Dansen runt granen leddes i år av Bolibompas Nassim, och det noterades noggrant.  Vädergudarna var med oss, det regnade inget alls men det var kallt som tusan! Ungarna dansade sig varma och jag hade min vana trogen skidkläderna på, så vi klarade oss bra. Efter några minimunkar och  en halv våffla (”Jo förresten mamma, jag vill nog ha en våffla i alla fall!” Kaffet fick jag dock dricka upp själv…) var det äntligen dags för fiskdammen, och en kramdelfin blev årets fångst! Den har ännu inte uppnått samma ”gilla”-status som förra årets ”Klockis”, som fortfarande vårdas ömt. Trist nog var karusellerna stängda, men det uppvägdes nog av att vi åkte spårvagn!


Kompis!

Det här med naprapater är ju en bra grej! Jag har på senaste tiden kunnat sko hästar dagligdags, men inte tagit mig ur soffan på ett vettigt sätt.  Jag har inte haft speciellt ont nånstans, utan det har varit en låsning i korsryggen helt enkelt.  Men igår fick jag äntligen tid att gå iväg, och efter lite massage och några grepp var jag som ny! Eller nästan, i alla fall. Stor skillnad blev det ändå!

Idag var en bra dag hundmässigt, tre hästar gjorda innan lunch. Då blev det tid att stanna till hos fåren så hundarna fick en halvtimme var. Gräset är tinat och fint på vallen! Och idag kände jag mig riktigt vass med visslan, så jag tror att några polletter trillade ner för Dolph. Majken fick träna utgångar med mig i position precis bredvid, hon har upplevt det som lite konstigt tidigare. Men idag gick det bra, jag kunde till och med styra henne fint i både upptag och framdrivning. Några delningar gjorde vi också, och egentligen är det inte så mycket som krånglar just nu. Jag skulle verkligen vilja ha ett vallprov att träna emot, det känns tråkigt att behöva lägga vallningen på hyllan nu när hon går så himla bra. För trots att vädret hittills varit fint, så får jag inse att snart måste fåren in. Dock är jag liiiite väderoptimistisk, de fick en ny hösilagebal igår!  Törs man hoppas på fortsatt milt väder ett tag framöver? Vi ska ju vara lediga ett par veckor från jul och framåt, skulle vara toppen att kunna träna då!


Foto: Malin Tångring

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Mer historik och lite annat!

Kommentera

