Slut för den här gången!

Japp, i helgen gjorde vi våra sista rundor för i år, det känns lite tråkigt.  Skulle gärna ha några vallhundstävlingar till framför mig, så vi kunde fått ihop lite rutin på det här.  För det är verkligen svårt och frustrerande ibland, men samtidigt så himla roligt! 😀

Dolph har gått helt okej i helgen, första rundan i lördags gjorde han en sån där knäpp utgång åt vänster som han gjorde sist. Återigen tror jag han hade uttagsfåren (som var snett bakåt åt höger) i bakhuvudet, så han hade hjärnan lite åt det hållet. Jag fick rya och skicka om, och då tog han utgången fint! Men det kostade ju förskräckligt med poäng, jag tror vi hade ett ynka poäng kvar i utgången så det var på håret vi fick fortsätta! Full pott på framdrivning, och han gick väldigt bra på båda fösningsbenen men att linjerna inte hölls kan man inte direkt ge honom skulden för… 🙄

Vid delningen tog jag helt fel flock, vi tog den som gick mot uttaget. Dom fåren stack som en avlöning ditåt, och vi stod där i luckan och väntade och väntade på att hon skulle säga okej.  Till slut frågade jag, och då fick jag veta att han inte tagit tag i de två vi valt, och därför var inte momentet godkänt. Då hade vi redan tappat dom, och det var för sent att göra om. Fläskdisk alltså. Jaja, det får vi lägga till nybörjarmissarna!

Söndagens runda hamnade i protokollet i alla fall! Hämtet var helt okej, men han slog över då han passade draget mot utställarfållan. Framdrivningen blev krokig och han lyssnade väldigt dåligt! Överlag var han flamsig och yvig hela rundan, han kunde inte några korta kommandon alls! Tyckte fösningen blev krokig och vinglig bara därför, men av nån anledning försvann bara fyra poäng i det första benet och full pott på det andra? Ibland förstår jag inte…

Delningen var jag jättenöjd med, tjoff så var dom isär, och han kom in fint och vi tog dessutom rätt grupp den här gången. Full pott! 😀 Men i den smala tratten (den var mycket smalare än i lördags, men inte riktigt en ränna fick jag höra) var ju hans flaxande inte direkt till nån hjälp, så efter några försök tog poängen slut där.  Så med ett nollat moment fick vi ihop 72 poäng och ett 2:a pris. Totalt placerade vi oss på åttonde plats.


Fladderhunden…
Foto: Malin Tångring

Roligt har det varit att få börja starta i alla fall! Det har ju gett en stor insikt i vad vi behöver träna på, men jag tycker överlag att han har varit jätteduktig! Han är så himla bussig faktiskt, och gör aldrig något dumt, även om han kan vara lite lomhörd på avstånd. Det som känns extra bra är att avstånden i hämten är inget som känts jobbigt. Jag har haft lite dålig koll på hur långa hämt vi har tränat på, men troligtvis har det varit bortåt 300 meter utan att jag tänkt på det.  För just hämten på tävling har jag upplevt som lite korta  om jag får säga så utan att låta dryg?  Däremot måste vi träna på vilka får vi ska ta, för det spelar ju ingen roll hur långa hämt och fina utgångar han gör hemma, om han envisas med att vilja hämta uttagsfåren på tävling? 🙄

Nu ska han få vila litegrann, kanske träna bara så smått. Vi har ju vår kurs i närarbete för Bobby Dalziel i november. Så nu ska jag flytta det större engagemanget till Majken den sista tiden fåren går ute! För nästa år är det dags för vallprov för henne, och går det riktigt bra kanske jag startar henne i nån IK1:a också.  Men vallprovet först, sen får vi se!


Foto: Malin igen!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

 

Kommentera

