Lyxfredag, trodde jag ja!

Fyra lätta och snälla hästar på samma ställe, det mesta var dessutom omläggningar och till råga på allt hade vi nära hem! Efter ett snabbt stopp i Centrum och lite helgmatshandling smidde jag ganska stora planer på att tillbringa en stor del av eftermiddagen på fältet med fåren. När jag var på väg hem tornade domedagsmolnen upp sig och det började blåsa och regna nåt alldeles förskräckligt, sådär så vattnet yrde upp från vägbanan. Jag är absolut inte väderpetig, men där gick min gräns…

Nåja, det var inte så långvarigt, men träning hela eftermiddagen blev det ju inte som sagt. Men vilka otroligt fina pass jag fick till med båda hundarna ändå! Delningarna med Dolph sitter verkligen nu, och nu tar han ligg på visslan! Fösningen är nåt vi måste friska upp, det blir gärna överstyrt då hans korta flanker av nån anledning har upphört… 🙄

Och äntligen har Majkens flanker börjat lossna, hon har ju varit ganska tajt och snäv sista kvarten, speciellt höger har varit ganska urkass faktiskt. Det har kommit tips på övningar från alla möjliga håll, men ingenting har egentligen känts bra eller gett nåt resultat.  Jag har blivit så pass luttrad att jag får ganska omgående en känsla för ifall det kommer funka eller inte. Självklart förväntar jag mig inte att uppnå målet på några ynka repetitioner, men hunden ska i alla fall svara på övningen på ett positivt sätt och vara på väg mot  målet i alla fall! En del övningar har bara känts aviga helt enkelt, och då faller ju trovärdigheten för hunden gentemot mig.

Majken har visat sig vara en svår nöt att knäcka, men till slut var det Malin som kom med lösningen! Vid ett träningstillfälle hos henne provade vi lite grejor, och hon petade lite med min tajming och vips, så gick det åt rätt håll! Det var inte ens jobbigt eller hårt på något vis alls. Så idag gick hon jättefint i båda varven, det finns väl en liten ojämnhet kvar i höger, men inte alls som tidigare. Så nu kan vi fortsätta framåt, jag har velat att flankerna ska funka innan vi går vidare!


Foto: Malin Tångring

Dolph har två rundor kvar den här säsongen, det blir nästa helg i Norrtälje. Det höll på att bli endast en start, då jag hux flux blev bortlottad på hemmaklubben! Jag hade fått informationen att man har förtur på hemmaklubben, och jag har ju själv blivit bortlottad av den anledningen på andra klubbar. Nu fick jag reda på att klubben kan ge hemmaekipage förtur, men det är inget måste. Därför var det jäkligt surt då jag blev bortlottad på söndagen som nästan ensamt hemmaekipage, då majoriteten av de startande dessutom var utomsocknes. Nu utökades startfältet med fem starter så det löste sig ändå!

Nu väntar en kalashelg på riktigt! I morgon är Leoni bjuden på Saga och Elsas badkalas, och på söndag ska hon ha sitt eget på Lek & Bus i Infra City. På onsdag fyller ungen sex år, det är fasiken inte klokt! Det är ju också alldeles, alldeles underbart att hon finns. Alldeles gränslöst underbart faktiskt!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Lyxfredag, trodde jag ja!

  1. Märkligt av din klubb att inte använda sig av möjligheten att ge förtur till klubbmedlemmar men skönt att det löste sig!

    Härligt när poletten trillar ner hos nya vallhundar!

Kommentera

