Debuterat!

Ja, äntligen blev det dags! I lördags morse åkte jag och Malin ner till Borsnäs för att tävla vallning. Det har ju gått troll i lottningen för min del i tidigare tävlingar men nu var det vår tur, så två rundor väntade oss i helgen. 

Lördagens start slutade snabbt i katastrof. När vi väntade på vår tur, blev det jätteröjigt i uttaget då det var en funktionärshund som ställde till mer än den hjälpte. Flocken kom aldrig riktigt iväg mot uppsamlingsfållan utan rusade omkring i slänten strax bakom pinnen framför ögonen på Dolph.

Tyvärr kunde han inte alls släppa tanken på dom fåren, trots att de var borta då det var dags för vår tur, jag fick honom nätt och jämnt att notera ”vår” flock långt därborta. Jag fick övertala honom att titta åt rätt håll jätteförsiktigt, för hade jag så mycket som harklat mig hade han sprätt iväg åt Gud vet vilket håll! Överladdad och dessutom förskräckligt splittrad.

Så utgången tog han inte alls, han sprang rakt på fåren, så jag fick lägga honom och skicka om. Sen blev det kaos i upptaget, fåren drog uppför slänten där han lyckades hejda dom, men då var det en tacka som avgick åt ett eget håll, och då struntade han i henne och lade sig och passade på de andra. Kände att det blev för svårt så jag valde att bryta.

Besviken  så klart,  men mest lite snopen faktiskt. Jag vet ju att han kan! I efterhand ser jag  ju att det är min orutin som satte honom i den här situationen, jag skulle självklart ansträngt mig mer för att se till att han inte såg fåren som skulle till uppsamlingen. Så vi arkiverar detta under erfarenheter att använda till nästa start!

Malin och Eowyn gick det mycket bättre för! De gjorde en riktig drömrunda, gick liksom bara in och gjorde det och sen var det klart. Väldigt koncist och fint, de fick knappt några avdrag alls, så äntligen fick de ett efterlängtat förstapris och kom tvåa! (Ja, jag ser paradoxen i det jag skrev nyss…)


Det blev inte så mycket fotat. Här är en lägerbild!

På söndagen gick det väldigt mycket bättre! Jag upplevde banan som lite bökigare, och fåren var tröga och trötta efter gårdagen gissar jag. Hämtet var jättefint, jag hoppades på att han skulle runda en kulle i slänten, och det gjorde han snyggt. Så både utgång, upptag och framdrivning blev bra!

Fösningen förlorade vi tio poäng på,  de var trögflyttade som tusan och det tyckte Dolph var hemskt jobbigt! Det blev ryckigt och tog en faslig tid, plus att två får ramlade tillbaka in i första grinden, så det var inte så mycket att säga om det.

Drivning, delning och fålla blev bara en poäng bort på varje, så  totalt fick vi 80 poäng och kom femma! Jag är så himla glad att vi kom runt, och det gick verkligen över förväntan! Duktiga, duktiga  Dolph!!! 😀

Vi har haft en superrolig  helg tillsammans, vi har suttit  två hela dagar och  babblat i  solsken och värme och kollat på vallning.  Nu har vi två rundor kvar i Norrtälje i mitten på oktober, sen är nog säsongen slut.  Vi som precis kommit igång! Hoppas på en lång och bra höst så vi kan träna i alla fall!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

 

 

Kommentera

