Ledigt för kurs!

Igår blev det en skofri dag, uppfödare Ann hade ordnat hit Karin Söderberg till oss.  Majken fick också en plats trots att hon inte tillhör klanen, så det var ju bussigt! Det var länge sedan jag gick kurs, så det såg jag fram emot!

Det blev två pass per hund på förmiddagen och två pass till efter lunchen som vi åt hemma hos Ann. Vädret var förskräckligt, det regnade och  blåste om vartannat, men eftersom jag hade två hundar var jag i farten ganska ofta, så det kändes inte så hemskt ändå.

Karin är entusiastisk och pratar mycket, och en av mina sämre egenskaper är att jag tappar bort mig i all information och har svårt att ta instruktioner då.  Blir liksom lite trubbig. Men  ganska mycket lyckades fastna  i alla fall, och vi kom hem med en hel del att träna på. Informationen som kommit in genom öronen finns där i bakhuvudet nånstans, och brukar komma fram eftersom! 😆

Dolph:
Han är duktig och jämn i sina höger och vänsterflanker! Vi fick göra övningar som befäster rätt håll, jag gick i motsatt cirkel till honom runt fåren, och han tog de flesta kommandon rätt. Dock är han lite slarvig med stoppen emellanåt, eller rättare sagt så lägger han sig, men ligger ibland inte kvar. Djupen på hämten ska vi också träna på genom att stå uppe vid fåren fortsättningsvis ett tag fram över.  

Delningarna funkade inte alls, han lufsade fram till luckan medan han kollade på grupperna och då var the moment förbi. Emellanåt kom han inte in utan sneddade mot en grupp och gick iväg med dom och såg allmänt förvirrad ut tyckte jag! Jag gissar att han började bli lite trött då? I fösningen fick jag träna att bara titta på fåren, det var i princip en omöjlighet. Då insåg jag hur mycket jag glor på honom hela tiden, dags att släppa kontrollen? 😉  Fick också en bestämd men vänlig skopa ovett att jag inte börjat med visslorna.


Foto: Malin Tångring

Majken:
Vi fick stor läxa på stoppen, hon är en riktig krypare! Måste också komma ihåg att använda samma kommando, nu är det nåt mischmasch mellar ”ligg”, ”lägg dig” och ”ligg kvar”, det känns ju supertydligt, eller hur?  Trots det lägger hon sig duktigt, men måste förstå innebörden av att ligga kvar på samma ställe alltså…
Hon ska heller inte pyschas mer utan nu lära sig höger och vänster. Hon har fina flanker och går rakt mot fåren utan att glida, bra igångsättningar och tempo.   Nästan på gränsen till lite lågt ibland! Så ska vi cirkla kan jag emellanåt försöka få henne att springa på lite mer.  Hon har däremot en svag högersida, hon vill helst inte gå i det varvet. Hon blir också alldeles för snäv där, och det kom vi inte riktigt tillrätta med. Det blev något bättre när jag följde henne med långpisken, men blev det för mycket tryck så tvärvände hon till sitt bekväma håll. Svår avvägning!

Generellt fick vi också med oss lite gott tänkande om inlärning, framför allt är det viktigt att träna en sak i taget. Ska du träna höger/vänster kan du inte börja klaga på en dålig flank helt plötsligt. Det kan ju låta självklart, men vem har inte gjort så nån gång?  En massa annat kom givetvis på tal, men i skrivande stund är det lite stoppat i hjärnan, så det får jag rapportera om vid ett annat tillfälle!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Ledigt för kurs!

Kommentera

