Oro i lägret och en snygging har anlänt!

Gamla Clarence blev risig igår! Efter promenaden var allt som vanligt, sen fick han plötsligt jätteont och spontanskrek utan någon anledning alls. Han verkade ha ont överallt, framför allt handlederna och nacken. Hade lite antiinflammatoriskt hemma som jag petade i honom, och hela kvällen svävade jag. Han pep och hade ont, låg och blundade hårt med ögonen och var tydligt påverkad av sin onda kropp. I morse fick han lite mer medicin, men var knappt märkbart bättre. Bokade tid hos veterinären och fick en tid på eftermiddagen, och när vi kom dit såg han halvt okej ut, men var absolut inte bra!

En inte allt för vild gissning är ju nåt fästingburet, och det trodde väl veterinären också. På äldre dagar så har han börjat reagera dåligt på halsband och andra CNS-preparat, och har periodvis haft väldigt mycket fästingar.  En maktlös kamp mot dessa kryp med den pälsen! Han har ju haft borrelia förut, sist var det 2007.

Men det kan också vara så illa att han börjar duka under av sin artros som han har i höfterna och ryggen. Veterinären undersökte honom, och han har knappt några muskler vare sig fram eller bak, och ryggen var väldigt öm. Allt är liksom förtvinat. Positivt var att hjärtat pickar på, starkt och fint utan blåsljud! Vi tog en större modell på blodprovstest, det skulle framför allt ge information vilken medicin han skulle få. Grejen var att det visade ingenting speciellt! Alla värden var helt normala, det var tydligen exeptionellt för en så gammal hund fick jag veta. Vad skönt, jag har faktiskt undrat litegrann hur han egentligen mår?


Suddig bild från helgen som var…

Bra mycket fattigare åkte vi därifrån lite gladare. Allting har ett slut, men det var inte Clarences tur än! Trots sin ålder har han humor och en härlig gnista kvar, det är han som busar igång alla ute på tomten. Men visst har jag märkt att de stunderna får han betala för, han brukar bli lite stel och knackig efteråt. Och trots att han är en plundrare av högsta klass, en pest att ha med sig i husvagnen och faktiskt en plåga vid ganska många andra tillfällen, så har han ett väldigt speciellt kärlekskonto här hos oss! Nu väntar svar på fästingprovet, och därefter vet jag om jag kommer bli rånad på 1100 för borreliamedicinen eller inte.


Ännu en suddig bild från i lördags…

Idag har jag hämtat en bagge till bondens får! Jag har en kund som har såååå fina Gotlandsfår, och hon har inte så många tackor i produktion. Så när bonden behövde en bagge, visste jag precis vem jag skulle fråga! Han är kolsvart, har en fantastisk ull och är jättestilig, och det var jag inte ensam om att tycka. Tackorna blev alldeles till sig, de flirtade högljutt och skamlöst medan svansarna gick som propellrar. Eftersom han är ett bagglamm från i år hade jag i alla fall väntat mig lite fnysningar, men han föll visst damerna i smaken på en gång! Nu väntar vi på asgulliga lamm!!!

Undrar hur många baggar som heter Anders?

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Oro i lägret och en snygging har anlänt!

  1. Inte kul att bli gammal. Skönt ändå att han har sitt goda humör. Jag håller tummarna. Härligt att kärleken frodas i hagen. Måste vara en fröjd att titta på dem.

  2. Vi i satt och höll andan medan vi läste om gamle herren Clarence. Nu håller vi alla tummarna att han blir ok igen och får finnas och ställa till bus ett tag till.
    Så söta fåren är. Vilken snygg bagge som du hitta. Stina och jag kanske får komma över å kika på små lamm den.
    kramar

Kommentera

