Blåbär

Idag har Leoni varit med mig på jobbet, och hon har varit så himla duktig! Hela dagen var vi borta, och hon knotade inte alls. Hon har ju velat gå och plocka blåbär (de på tomten är slut) ett par dagar, så jag lovade henne dyrt och heligt att nu skulle vi gå iväg när vi kom hem från jobbet!

Sagt och gjort, ut i skogen gick vi och herregud vad blåbär!  Det gick knappt att sluta! Jag undviker ju gärna plocka svamp nuförtiden då jag förlorat mig i skogen ett antal gånger och vaknat upp helt vilse. Vi pratar totally lost  i ett par timmar. Och jag gillar inte ens svamp! Som tur är verkar ungen ha ärvt min maniska ådra beträffande skogens frukter,  hon hade varit kvar i där än om jag inte till slut fick lov att vara den vuxna av oss och se till att gå  hem och laga middag. 🙄   


Bärplockerskan


Vår proffessionella utrustning!

Alldeles febrig gick jag lös på blåbären, jag hade tidigare vunnit sten-sax-påse om vem som skulle få börja med bärplockaren.  Påminn mig om att köpa en till! Åtskilliga liter kom vi till slut hem med, och jag hade självklart inte tagit med i ekvationen att allt ska rensas också. Hade dessutom lovat vid ett svagt ögonblick att vi skulle baka en paj! Har man inte nåt att göra så…

Men nu har jag äntligen slagit ner ändan för natten, blåbären ligger i frysen och pajen är bakad och smakad på. Leoni gillade vaniljsåsen bäst efter att lite skeptiskt  stoppat fingret i den och testat. Själv mörsade jag i mig  två bitar, här finns inga tveksamheter! Raaap…

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Blåbär

Kommentera

