Med fokus på fåren

Tänkte ju ägna min barnlediga vecka åt allehanda hundträning, men det blir nog mest vallning faktiskt! Jag vill verkligen  komma igång med Majken, så det känns som jag ska ägna tid åt det de här dagarna!

Så igår var snälla Alex här med kullsyster Lass  och tränade, och vi hade en supermysig helkväll med härligt väder! Lass är ju redan godkänd, och Alex har verkligen kommit långt med deras träning. Kul att se!

Träningen för Majken  och mig gick väl sådär de första passen, hon ville mest jaga fårrumpor med öppen mun ställa till det hela tiden! Man får inte förvilla sig på hennes undergivna och väna sätt, för runt fåren blir hon giftblåsa 2.0 emellanåt. Limited Edition allra minst!

Attityden var gräslig till en början, och inte blev den bättre precis. Så vid tredje passet kände jag mig tvungen att lägga in mitt veto för hur saker och ting hade utförts hittills, och därefter fick vi faktiskt till ett par varv som var helt godkända!


Majken och Lass

Något hon utför lugnt och trevligt är fösningen! Väldigt stilfullt och sansat, gudskelov. Så det gjorde vi en del,  mest för att hålla min hjärtklappning i styr efter alla misslyckade försök till att cirkla. Vem har sagt att vallning är lätt? 😆



Snabb som vinden! Hon tar ner Dolph i ett nafs!
Alla fina bilder är tagna av Alex Fyhr

Idag kom Sven och tränade,  jag är glad att han vågade sig hit efter förra gångens fårkaos. Vi hade ett mycket mer stillsamt vallpass den här gången, och idag lossnade det verkligen för Majken och mig! Efter lite pet med min position (what else is new?) kunde jag pyscha henne i båda varv,  hon stannade fint i balans och drev i riktigt trevligt tempo!

Jätteroligt med ett genombrott, nu hoppas jag kunna fortsätta i den här stilen.  Än så länge kan jag träna på vallen,  och när återväxten sätter fart så flyttar jag fåren till hagen på andra sidan vägen. Ovanför den har nämligen Katarina (som äger marken) slagit ett fält i träda där jag kan fortsätta valla tills andraskörden slås. Vill gärna försöka starta Dolph i nån IK1 till hösten, men hans träning får jag berätta om någon annan dag!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Med fokus på fåren

Kommentera

