Besök på Lerkulan!

I torsdags tog jag ledigt, och åkte till Peter Nilsson i Skinnskatteberg. Det var ett träningstillfälle som Lisse anordnat, och efter lite bök med logistiken beträffande Leoni och hundar, (läs: Mamma inblandad upp över öronen!) kom jag i alla fall iväg!

Jag hade både Dolph och Majken med mig,  men förväntningarna låg framför allt på att äntligen få hjälp med uppstarten av Majken.  Så det var hon som fick börja, och efter en kort stund med Peter och utan några större åthävor,  gick hon med jättefin attityd runt fåren! Hon fick gå och pyssla med dom själv, och fick endast bannor då det blev inrusningar med flaggsvans.


Vill gärna in igen!

När jag kom in  på plan var det min tur att få bannor över  hur jag klabbade med linan, jag var alldeles för kontrollerande med den. Dessutom hade jag egentligen ingen kontroll på den, utan gick bara och trasslade och störde henne hela tiden.

Först så höll hon dom gärna emot snövallen och grindarna, men efter lite hjälp med linan och lite produktplacering av mig själv, så gick hon upp fint bakom och stannade när jag ville.  Vilken skillnad mot de få tillfällen hon träffat får innan!

Peter tyckte hon var jättefin och lätt att komma till tals med,  det var mest dumt att jag inte köpt hela kullen, typ. 😉

Jag tycker verkligen om Peters sätt att träna, inga smiskor eller flärpar. Och enkel i sitt sätt att förklara varför!  Vissa instruktörer brer ut sig i filosofiska förklaringar, och det funkar dåligt på mig som är lite tjockskallig. Simpelt är grejen för mig!

Dolph fick inte lika mycket beröm som Majken, jag tror till och med det förekom uttryck som ”jag skulle bli galen” beträffande hans flanker.  Han har väl i och för sig ganska bra tempo, men släpper inte fåren och kommer bara längre och längre in. Men jag har ingen annan att skylla på än mig själv, för flanker är faktiskt en av hans bättre egenskaper! Jag har helt enkelt släppt igenom för mycket, det blir lätt så med honom eftersom han är så bussig och snäll.


Härligt väder, va?

Men nu blir det andra bullar, för han är egentligen inte svår att trycka ut! Jag blev drillad i några verktyg att använda, och de kändes mycket effektiva.  Men här gäller mängdträning, så det får jag göra hemma när mina får kommer ut. Typ snart, hoppas jag?  Jag vill träääääna!!!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Besök på Lerkulan!

  1. Det låter trevligt! O de som sett Lass i action säger detsamma – vilken hund!!! Vi kanske skulle köpt upp hela vilda kullen?!?! Jag vill oxå gå kurs – gärna idag :D! Pratade du något med han när du var där senast???
    Kraaam

Kommentera

