En rolig helg, full av hundar!

Den började egentligen redan i fredags kväll, Sven Sognevik hade ordnat ett tillfälle i Söderby ridhus, och jag fick komma med på ett hörn! Vi var fyra stycken, som vallade i 7-minutersintervaller, vilket var ett alldeles lagom upplägg.  Dolph fick tre pass, varav ett var ett superbra delningspass! 😀

Känns bra att i alla fall påbörjat det momentet, och att det gick så pass bra? Han flaxade lite med huvudet åt grupperna, men kom in riktigt bra på slutet. Jag är inte ett dugg tveksam att han kommer klara det, men ibland kan det ju vara lite svårt att få honom att förstå uppgiften. Men det funkade fint, som sagt!

Majken fick det sista passet, och hon har fin stil, men har lite svårt att hålla sig mellan varven! 😆
Vi tränade lite ligg och fram i lina, och det gick väl skapligt. Hon lägger sig fint, men viker in  frambenen och hasar sig mot fåren på krymplingvis.  Fast jag kan i nuläget inte ställa så höga krav, utan mest hem och träna lydnad, tror jag! 😉


Ja, hon fryser inte om näsan i alla fall!

Hon är för övrigt lite på ”Bootcamp” ändå, hon har utvecklat en alldeles för osund låsning på Dolph på promenaderna. Hon är i och för sig lydig och kommer alltid på min inkallning,  fast vänder mig ryggen och sätter sig  med rumpan  mina fötter!  Allt för att inte missa en sekund av vad han håller på med.  Blicken är lika innehållsrik som en tornugglas, ungefär.  Och själv har jag lika mycket värde som nåt som  spolats ner på dass!

Så med början idag, får hon inte följa med på promenad med de andra ett tag framöver.  Jag har tagit henne själv, och vi har lekt och kampat så mycket vi orkat.  Har också begränsat hennes egentid med Dolph ute på tomten, och  jag tycker jag såg en ganska tydlig attitydförändring redan på promenad nummer två idag!  Vi har klickat och trixat lite också, och hon hade verkligen kul med både mig och Leoni när vi var på eftermiddagssvängen!


Mitt hjärta blöder! 😦

Och både lördag och söndag har jag gått kurs för Camilla Brundin. Den här vintern har ju jag  och Mary inte varit det flitigaste ekipaget träningsmässigt, så det kändes lite kantigt till en början.  Men det tog inte alltför lång tid innan det lossnade, och då kändes det så himla bra!

Kursen hade väl basen i alla olika svängar som har kommit, och rent spontant måste jag säga att allt detta passar helt enkelt inte mig rent utföringsmässigt.  Om man utför ett helt sång och dansnummer med tillhörande steppserie innan svängen är klar, sparar man ju inte direkt nån tid?  Jag känner mig heller inte speciellt tydlig för hunden. En del grejer känns  aviga och inte bekvämt helt enkelt!

Medan andra svängar fixade jag som ingenting, de satt i ryggraden utan någon som helst ansträngning. Dom kändes lätta och enkla att utföra, och det kändes tidseffektivt och syftet med dom stod klart på en gång.  En väldigt god insikt som jag tar med mig i vårt fortsatta tränande!

Camilla är ju en engagerad instruktör, men jag gillar framför allt att hon är ekipageinriktad. Jag tycker  att det kan bli lite låsningar med alla nya grejer man ska utföra,  och det är faktiskt inte alltid det mest tidseffektiva för kursekipaget i fråga.  Men det är  lätt att diskutera med Camilla vad som ger ”flow” just för vår del, och hon erbjuder alltid olika alternativ att prova!

Härligt var också att jag hamnade i eftermiddagsgruppen, för det betydde två dagar av sköna sovmorgnar och härliga promenader innan det var dags att åka! Jag tog bara Mary och Majken med mig, och det känns så bra att kunna lämna de andra med gott samvete.  Ska man vara på plats i ottan blir det inte så mycket motion för de andra innan,  och det är alltid en stressfaktor!

Nu är det två veckor till Hudik, och jag har redan planerat in några träningspass att hinna med! Fast innan dess är det sabla massa jobb i vanlig ordning,  klubbens årsmöte och lite annan logistik som dansskola och inköp av färg.  Och så jobb.  Sa jag det?

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “En rolig helg, full av hundar!

Kommentera

