Lediga med drag!

Efter att ha jobbat mååånga dagar i sträck, även på nyårsafton, är jag äntligen hyfsat ikapp. Det är några hästar kvar som kunde vänta till efter nyår enligt bussiga hästägare. Men allt annat är klart, så det känns skönt.

Leoni har varit hos mamma några dagar, och när jag varit på ställen dit hon kan följa med har hon varit med mig. Hon har varit så duktig, suttit själv och pysslat med sina saker utan knussel. På ridskolan i tisdags tussades hon ihop med en  ridlärares dotter, så den dagen blev verkligen lyckad!

Nyårsafton bestod som sagt också av jobb, men när vi kom hem dukade jag fint och lagade lax med romsås. Vi tände ljus, lärde oss att ”fina damer” har servetten i knät,  skålade i julmust och åt  glass med strössel till efterrätt.  Vi hade det riktigt mysigt!

Båda var vakna till tolvslaget, men Leoni var så trött så hon ville inte gå ut. Vi kollade in fyrverkerierna från tvättstugefönstret, och fem över tolv så sov hon som en stock. Mary och Sivan var väl sisådär halvnöjda över raketerna, de andra stod vid dörren och ville ut och kolla läget!

Idag sov vi länge, det var välbehövligt. Tog en långpromenad med alla hundar på förmiddagen,  men framåt eftermiddagen bestämde jag mig för att äntligen köra in Dolfan! Jag har ju haft tankarna på det ganska länge, för jag har ju åkt mycket skidor med hund när jag bodde i Åre.  Jag  har ju alla grejor, liksom!  Dock har dom varit utlånade till höger och vänster,  och när jag äntligen samlat ihop dom blev vi sjuka.  Snark…


Prylarna!

Jag fick stor nytta av en del knep och trix jag fick lära mig av mina  slädhundskompisar, och kommandona kan han ju faktiskt redan från vallningen. Vi tog en sväng utan skidor i skogen, och sen var det klart!  Det gick på en halvtimme att få honom att hålla linan i spänn, så när jag tog på mig skidorna drog han glatt iväg med mig bakom!

Vi körde bara på vägen fram och tillbaka, det är ungefär en kilometer. Bortåt  gick det med en sabla fart, men på tillbakavägen var han väl lite tröttare,  så då kunde jag ta fram kameran och filma några sekunder.

Man kan ju fråga sig ifall detta är en aktivitet att syssla med, om man tänker på hans bogar. Men nåt måste han få göra när vi inte vallar, han blir verkligen inte skoj att ha i möblerade rum annars! Han rantar oavbrutet och blir otroligt jobbig, kommer liksom aldrig till ro,  och det är inte trevligt för nån. Jag märkte en stor skillnad på honom när vi tränade så mycket inför vallprovet.  Såg inte röken av hans buffliga och jobbiga sätt.  Bättre han mår bra!


Trött och trevlig…

Själv tycker jag det är otroligt kul, de sista åren i Åre åkte jag  nästan bara längd.  Roligast var att åka på sjön, där fanns det gott om plats att åka fort utan några större risker för kollisioner.  Clarence körde jag också in och åkte skidor med,  han drog även Leoni när hon var liten i en Segebadenpulka.


Lite på äldre dar…

Vi får se hur pass mycket vi kommer att köra, men det känns som ett bra alternativ att växla med annan träning.  För han tyckte verkligen det var roligt!  Hoppas på en lång vinter! 😀

Vi ses!

Familjen Gustafsson


3 thoughts on “Lediga med drag!

Kommentera

