Säsongsavslut och uppstart.

Fåren är nu på stall, det blev hastigt och lustigt bestämt nu innan helgen. Slaktbilen skulle komma, och eftersom vi ändå var tvungna att åka en vända med de två ryorna, så bestämde jag mig att det fick räcka för den här säsongen. Det var ändå bara frågan om några veckor de andra skulle kunna gå ute, och det har blivit svårare att hinna valla något på eftermiddagarna då det blir mörkt så fort.

Så i lördags blev det lite hederligt fårjobb, jag hjälpte bonden att samla upp, lasta, väga och märka  slaktlamm.  Dolfan var till viss hjälp, men de ovallade tacklammen sprang inte för livet om man säger så. Istället vände de upp och mötte honom för att kolla vad han var för filur. Han blev väldigt ställd över syningen och gick inte ett steg rakt emot dom, utan slog fram och tillbaka och tyckte dom var skitläbbiga.  Inte så jättemodig alltså… 🙄

Han höll dom i alla fall hyggligt på plats så de inte sprang till skogs, och efter lite tjafs var alla på vagnen till slut! Ja, se får…


Sen åkte vi pulka och byggde snölykta!

Det har ju sugit lite i agilitytarmen på sistone, fast vallprovet  har tagit upp all min tid och energi. Men nu känns det alltså fritt fram för träning, så idag var jag och Anna i Bälinge ridhus och tränade. Premiär för mig!  Alla Border Collies fick sig en stund runt hindren, men mest tid ägnade vi nog åt våra youngsters. Både Pepp och Majken fick springa raksträcka över bumpers mot skål, nyttig träning för våra småttingar.


Självklart en liten film!

Dolfan uppför sig som en mindre modell på godståg, men det går inte att klaga på hans entusiasm! Framstegen har kommit smygande, men vi har fasligt långt kvar till start.  Fast nu kanske det lossnar ifall det blir lite kontinuerlig träning,  vi får hoppas att det lyckas tränga in ett och annat i den där glada träskallen. Om inte annat kommer han ha kul under tiden!


Det blev visst lite svårt!

Mary kändes fin, men är sjukt tänd! När någon annan hund körde låg hon och kvittrade och skrek i kopplet så man knappt kunde tänka. Själv kände jag mig ringrostig och läste hela tiden min position sent eller fel. Bådar gott inför fredagens tävlingar, haha!

 

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Säsongsavslut och uppstart.

Kommentera

