Fårfix och banträning

Idag flyttade de bruna ryafåren till Marre, jag har beslutat mig för att bara ha suffolktackorna kvar som vallgrupp över vintern. Jag tycker verkligen om ryorna, men de här två raserna är hemskt olika till temperamentet och det blir inte riktigt realistiskt att träna på.  Skönt är att jag vet att Marre gillar dom lika mycket som jag, och att de kommer få all omvårdnad de kan tänkas behöva!

När dom var lastade och avvinkade utan alltför mycket brottningsmatch missöden byggde jag och Malin en VP-bana.  Jag tog grindarna på flaket och körde ut en bra bit på fältet för att inte ha alltför mycket drag åt hagen till, och det blev himla bra! Bara lite lagom drag sådär. Fållan står i mitten så det går att hämta åt vilket håll som helst och fösnings/drivningsgrindarna går enkelt att flytta runt. Kommer bli smutt att träna på nu i slutspurten!


Och som alltid när man tränar under nya förutsättningar så kommer svagheterna fram.  På det första hämtet gjorde han en superfin utgång men var återigen jätteolydig i upptaget!  Jag vrålade så jag fick alldeles ont i halsen, och Malin hörde mig klart och tydligt så då borde väl han ha gjort det också? Till slut fick jag tag på honom, men då hade han mer eller mindre jagat fåren emot mig en bra bit.

Efter lite tips fick vi till det, men man får ju inte chansen att göra om på provet precis. Han måste verkligen lyda mig även på avstånd! Mer sån träning på schemat alltså…

Den lilla fållträning vi  har gjort har verkligen gett resultat. Den känner jag mig inte ett dugg orolig  för,  så det känns skönt. Han är verkligen styrbar på nära håll, och är alltid snäll mot djuren.  Och modig inne i fållan! Idag mörsade han sig emellan en tacka och grinden för att komma runt,  han börjar leva upp till sitt namn, minsann! 😀

Och suffolktackorna funkade jättebra som träningsgrupp! Det kändes harmoniskt och ärligt,  så jag känner mig nöjd över beslutet.  Malin och Nick lyckades till och med dela dom! Ser fram emot att träna på en mindre grupp också. Och de två återstående ryafåren ska inom kort flytta ner till bondens tackor i väntan på slaktbilen som kommer om ett par veckor, trist men nödvändigt!  😦

Nu blir det hundvila i morgon då den är full av andra aktiviteter! Vi laddar för skridskoskola och födelsedagskalas. Med långkalsonger på! Brr…

Vi ses!

One thought on “Fårfix och banträning

Kommentera

