Vallprov i november?

Jag har i alla fall anmält oss till VP:t på Mörkö. Vi har fortfarande fösningen och fållan kvar i momenten som inte är klara, men vi har två månader på oss att träna! Och nu känns som en bra tidpunkt, i helgen går den sista agilitytävlingen på länge, och nåt måste jag ju pyssla med under hösten? Det lär bli gott om eftermiddagsstunder, och nu är hagen så pass nerbetad att det även går bra att valla där ifall jag inte har så gott om tid att ta ut dom på vallen.


Foto: Malin Tångring

Markägaren och hennes son är jätteglada att ha mig där, det känns roligt! De vill hjälpa mig att göra i ordning ännu en stor hage till våren, och de ska hägna in en mindre hage på gårdsplan med gärdsgård  som de gärna vill att fåren ska beta ner.

Men nåt jag måste ta tag i är slakten, det är fyra tackor som det är dags för.  Tre är helt enkelt för gamla, och en är hemskt elak. Trots att jag har försvarbara skäl att skicka dom så drar jag mig, detta är baksidan av allt. Det är väldigt lätt att vara förnuftig och rapa de rätta argumenten när det inte är på tapeten, men när det närmar sig det faktiska tillfället blir det helt annorlunda och förskräckligt verkligt!

Det är möjligt att jag är blödig, men jag gillar mina tackor.  Man ser olika personligheter i dom och de ger mig faktiskt en och annan ömhetsbetygelse. Och att skicka gamla ”Farmor” kommer definitivt svida, hon har alltid varit skygg och reserverad. Men sen hon kom hit har hon börjat närma sig så pass att jag kunnat känna hull och kanske till och med ge henne en liten klapp.  Fast snart är det dags att börja fodra i hagen, och då känns det inte försvarbart att betala massa mat för tackor som ändå inte ska stanna över vintern.

Åtta tackor blir kvar,  det är fyra Ryor och fyra Suffolk. Känns som en bra grupp! Jag har också lite förfrågningar om sommarfår, och det kan ju passa bra då det blir fler hagar att beta av? Och så jobbigt är det inte att kolla till dom på sommaren, och det kan vara skoj att ha lite olika grupper att valla på i hagarna? För nästa år är det ju dags att starta upp Majken! 😀

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Vallprov i november?

  1. Hej Åsa! Har de tagit andraskörd på vallen nu? Skulle vara toppen få komma och göra ett sånt där saftigt hämt igen 🙂
    Om du vill träna fålla in/ut får du gärna komma hit!
    Eva

Kommentera

