Full macka!

Ja, den här helgen var det tur att jag var barnledig. I lördags hade vi tävlingar på klubben hela dagen, jag hade alla fem hundar med mig. Jag var funktionär på lite olika ställen och skulle samtidigt tävla.  Jag har svårt att hålla det skarpa fokus jag behöver när man samtidigt har massa annat att göra, men jag tyckte det var gott om tid att ladda för tävling.  Ett bra funktionärsschema!

Mary tyckte inte likadant, hon hade en helt förfärlig attityd de första två loppen.  Hon skränade och falsettskällde och var helt från vettet! Ibland visste jag inte ens var hon var, hon for runt och var helt ur hand. Minst sagt… Så när hon flög av gungan i ett 90-graders avstamp från mitten (när tränade vi det, liksom?) gick jag av plan och var faktiskt skitsur. Hon var så dryg!

Till det sista hopploppet ändrade jag uppladdning till kommandorastilen. (Sitt! Ligg! Fot!) Då blev hon någotsånär följsam och vi tog oss runt med fem fel som jag nog måste tillskriva mig själv.

På något vis måste jag ju möta den här attityden. Och som tur är så går det lätt med henne då skalet är ganska tunt.  Och jag var väldigt nära att stanna hemma från Nynäs på söndagen, för jag undrade vad vi skulle göra där? Men eftersom det kändes någorlunda i det sista loppet så var det upp och hoppa kvart över fem även i söndags!

Och jag är glad att vi åkte, för det kändes väldigt bra och vi gjorde två skapliga lopp! Vi kom inte hem med några resultat, men kan vi behålla det här samarbetet så kommer dom så småningom.  I hopploppet klarade vi alla svårigheter, men fick ett slalomfel och en vägran då hon missade ett hinder efter platten. Jag lägger bara ut hopploppet så länge, då uppladdningen på Youtube krånglar!

Eftersom det var tidig dag i Nynäs träffade jag  Malin hos fåren framåt kvällen. Just nu är jag glad för lite träningssällskap då jag tränar lite på våra flanker. Men fåren är lite springiga då jag tar ut dom på stubben, så varannan gång får jag göra skitskick för att få dom under kontroll. Och det blir det ju inte så bra träning av för Dolph!

Han var också lite i explosionsläge, men så småningom gick han riktigt fint! Och han gjorde några riktigt fina korta höger/vänster i fösningen, men jag vet ju aldrig när jag ska sluta. Han blev för trött och började göra fel, det hade ju varit bättre om jag hade lagt av i tid.

Sen tog vi in fåren i fållan och så fick Majken springa runt lite. Först så bjäbbade hon lite, men sen flyttade Malin runt dom lite i fållan och då var det en liten valp som höll på att mörsa sig in under grindarna! Hon cirklade runt ganska mycket och verkar föredra medsols. Kul att se i alla fall!

Och ingen vallning utan nåt litet äventyr. Tre av tackorna bestämde sig för att ge sig upp på vägen och in på grannfastighetens tomt.  Dolfan var på väg att hämta dom, men jag ropade tillbaka honom då jag inte ville ha honom överkörd. Efter lite fösning runt hela hagen kom vi till slut till ett grindhål och kunde få in dom.  Då hade vi tappat en ryatacka som helt obehindrat tagit ett fyrfotasprång in i hagen på eget bevåg… 🙄

Idag är jag ledig och ska ägna dagen åt att städa.  Jag är till råga på allt skapligt förkyld så det är väl en lagom aktivitet för mig. Nästa fredag åker jag ner till Karlstad för ytterligare tre starter, ska försöka få till lite engagerad träning fram till dess! På tisdag är det trickkurs igen, jag måste öva på läxan!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

