Kurs för Peter Nilsson

Jag skulle ju tränat för honom redan i våras, men då blev ju Dolfan halt med sitt tåkrångel. Men idag tillstötte inga komplikationer, så jag fick alltså chansen igen. Det var verkligen jätteroligt, jag förstår varför han tituleras som någon slags vallningsdemon!

Vi körde sammanlagt fyra pass, de tre första fokuserades på tryck och utgångar. Han gillade Dolfan mycket, när vi fått tyst på mig och mina slaskkommandon till hans koncentration, var fågeldansen ett minne blott och han uppvisade jättefin känsla för fåren och visste precis vad han skulle göra!

Men hur mycket tryck jag kan lägga var verkligen en tunn lina att gå på,  för just på honom räckte det trycka på avstånd och med rösten. Blev det för mycket för honom gick han och badade i ån.  Ingen kan ju beskylla honom för att inte ha humor… 🙄

Sista passet fick jag lite initiala fösningstips. Det var linan som kom fram, och det tipset har jag ju fått av de flesta. Men nu fick jag förklarat för mig hur jag verkligen ska använda linan och hur/var  jag ska stå själv och när jag ska lägga honom.  Kändes riktigt kontrollerat!

Något jag tyckte om med Peter var att han gjorde aktiva återkopplingar till det vi har tränat på eller pratat om.  Det gick alltså inte att bara nicka eller säga ja, utan han ville verkligen höra mig förklara vad vi gått igenom.  En uppskattad egenskap från min sida! Dels så trillade kronan ner väldigt snabbt, och strategin blev lite klarare. Det öppnade även upp för lite spännande diskussioner också!

Jag är himla nöjd över vår dag, jag fick ut jättemycket av vår träning! Och Lena hade lagat en supergod köttfärspaj till lunch, det var av ren självbevarelsedrift jag tackade nej till en tredje bit. Det var ju inte så att den inte skulle gått ner, den fick helt enkelt inte plats!

I våra pauser tog jag Majken och Dolfan och badade i sandtaget, och Majken simmade frivilligt alldeles själv! Stiftade också en trevlig bekantskap i Lisse som var kursdeltagare nummer tre, vi satt och pratade medan Lena kämpade på med Flip. Dessutom var vädret toppen,  strålande sol,  möjligtvis var det lite för varmt  men helt okej ändå!

Nu har jag lite att träna på, men hoppas jag får fler chanser att träna för Peter.  Det kändes som att hans sätt passade mig bra, jag förstod ju faktiskt nääääästan allt! 😉
Väldigt enkelt och okrångligt.  Inte en flärp eller smiska så långt ögat nådde!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Kurs för Peter Nilsson

  1. Hej Åhza

    Fin bild på 2 fina hundar. Kul att stifta din bekantskap och hoppas att vi träffas flera gånger.

    Lisse och hundarna Selma och Bella

Kommentera

