Jobb, vallning och ändrade planer

I fredags startade värsta jobbhelgen, jag har klämt ihop 15 hästar att sko på tre dagar. Men det är helt okej att jobba så mycket under kort tid då man sen kan vara ledig! Men den största anledningen är att jag inte vill lämna in Leoni på stuga då vårt dagis stänger tre veckor på sommaren. Så hon är hos mormor i helgen, och hon verkar ha det toppen! Plaskat i sköldpaddan, stått målvakt (!) och lekt i lekparken.

Jag kan heller inte tro vilken tur jag har  med vädret, jag har ju varit ledig under den olidliga värmen och nu när det blivit svalare är det dags att jobba. Kan ju inte bli bättre! Så igår när vädret var molnigt och svalt (jämförelsevis iaf) träffade jag Pia efter jobbet hos fåren och vi premiärtränade på stora vallen utanför!


Ända ner till kyrkan får vi vara!

Dolfan har ju inte vallat i nån större bemärkelse på ett tag, dels gjorde han illa ett bakben i skogen och sen har det ju varit förfärligt varmt. Så vi startade upp där vi slutade sist, med att försöka jobba på hans tempo. Han är egentligen inte för ”på” utan mer flaxig och yvig samtidigt som han är otroligt lycklig och glad över att få springa där bakom fåren. Lite som att han gör fågeldansen, typ… 😆

Vi avslutade väldigt fint vid vår sista träning, och det tog inte lång tid innan vi var där igen! Dock får han lite låsningar i liggen, så jag måste försöka hålla honom på benen så mycket som möjligt. Han fastnar gärna liggandes, med fokus på fåren. Jag får typ skoja upp honom för att få honom framåt igen! Nästa gång ska jag prova mitt ”stanna”-kommando och se om han håller sig på benen bättre då.  Vi provade också ett 100-meters högerhämt som han gjorde fint, han hämtade fåren till mig! Känns som det har lossnat lite där nu? 😀


Pias Tigi
Bästa bilden av typ 100 🙄

Jag fick också snällt nog ändra mig på erbjudandet att ha husvagnen hos Pernilla under Bergslagsveckan. Jag hade bokat en campingplats på tävlingsplatsen, mest för att jag inte visste hur klasserna skulle gå. Och eftersom Leoni ska följa med kändes det bättre att ha nära till husvagnen om det skulle bli tävlingsdagar a´la Frövi. Men klasserna verkar gå i effektivitetens tecken, och då har vi det mycket bättre hemma hos Pernilla tillsammans med alla våra klubbkompisar! Hundarna kan springa lösa, vi kan bada och ha det lugnt och skönt när tävlingsdagen är över.  Ser nästan fram emot det lika mycket! 😀

Nu är det jobbe, jobbe!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

