Kursen för Veronica Bache!

Stapplade in på dagis i eftermiddags på förfärligt möra ben, jag har varit på två dagars kurs för Veronica Bache!  Det har verkligen varit jättebra, Veronicas stil är väldigt offensiv, det handlar mycket om förarens placering för att ge hunden en bra och tydlig linje. Typ precis vad vi behövde!

Jag har ju känt mig lite uppgiven på sistone, vi har inte kommit i mål speciellt många gånger. Vi gör jättefina lopp, men då Mary är väldigt signalkänslig är det inte mycket som behövs för att hon ska försvinna iväg, och då är det oftast kört.

Vi har alltså själva fått gå olika övningar för att sedan analysera det hela och motivera vårt vägval innan vi kör. Handling är ju en ständigt pågående process känns det som! Man lär sig saker hela tiden, och det kommer också nya tricks att lägga till sin lilla verktygslåda.

Vad vi fokuserat mycket på är blindbyten och en Jaakkosväng som var lite annorlunda än den Camilla visade, och Mary svarade väldigt bra på den! Blindbytena tog hon också väldigt spontant och bra, men framför allt fick jag öva på min tajming. Och att röra på arslet!

Detta är trettioförsta försöket!

Vi har också fått prova att tråckla med en annan arm än gängse regler, inte för att jag var någon paragrafryttare innan heller. Snarare tvärtom, just tråcklingar har varit lite luddiga för mig, så jag var bara glad att de kom med i en övning!

Vi var alla överens om att det går att trassla sig förbi de två första  hindren, men det brukar för det mesta skita sig om det finns ett tredje! I den här övningen bytte vi inte arm, utan använde samma hela tiden och backade hela vägen, och på så vis blev det ett moment mindre! 

Jag upplevde mig själv som en mammuthjord/inlandsisen, men efter några försök kändes det riktigt bra!  Fick en utskällning av Mary på första försöket, men hon fattade ganska snabbt sen. Skriver upp på ”att träna”-listan…

Efter lite viftande och fäktande fick vi till det!

Jag tycker om att träna för Veronica, hon är  en otroligt engagerad och närvarande instruktör.  Och självklart förmedlar hon sin tävlingsinsikt och strategier som är på största allvar, men samtidigt har hon humor och är inte mer än människa hon heller! Det skapar en avslappnad träningsmiljö där man känner sig hemma och därmed kan ta till sig allt enklare.  

Jag har dessutom inte jobbat alltför mycket de här två dagarna, utan kunnat koppla av och haft det skönt tillsammans med mina härliga kurskompisar.  Idag fick även Dolph följa med, så vi passade på att träna lite. Han fick också en lekstund tillsammans med Pernillas Juno, de hade springmatch nere på apellplan. Vi gjorde ett gott försök att ta ett kort på dom tillsammans, det gick väl sådär. Det var alltid nån som var på väg nånstans! 🙄

Förutom färgen, är dom inte helt olika!

Nu väntar två jättefulla arbetsdagar, sen är det Folksam Cup i helgen! Jag gillar verkligen cuper, det kan hända så mycket på två lopp. Fast det gäller ju att ta sig i mål, och det har ju inte varit vår styrka på sistone. Hoppas mina nyvunna, om än lite skakiga kunskaper kommer till användning!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

4 thoughts on “Kursen för Veronica Bache!

  1. Vad mycket man kan lära sig på bara två dar va! Ser jättesnyggt ut 🙂 Och vilka sötnosar vi har, även om det är svårt att få båda på bild samtidigt…

  2. Dina ord om mig som instruktör gör att jag helt klart tycker det är värt att hålla kurser och blir röd om kinderna! Man kan inte vara alla till lags och alla knep passar inte alla. Men att höra att man är engagerad och närvarande samt förmedlar sina strategier på ett allvar under humoristiska förutsättningar är nog den bästa feedback som man kan få som instruktör!

    Mary och du är ett grymt team och detta år kommer bli erat år- Mary och du har utvecklats ENORMT sedan ni var här på Adelsö! WELL DONE!

  3. Tack, det var roligt att höra! 😀

    Det var inte bara jag som uppskattade dig som instruktör, så fundera för jösse namn inte på att lägga av!

Kommentera

