Jakkosar och blindbyten

Igår var det alltså dags att även för mig att få nån slags inblick i detta ämne. Jag är ju lite motsträvig av naturen, mest tror jag av bekvämlighet. Jag gillar sånt jag redan kan, det sitter i ryggmärgen och är lätt att falla tillbaka på. Utveckling i små steg är min grej!

Det var Camilla Brundin som klubben hade anlitat, och jag gillar att gå kurs för henne.  Hon lyckas alltid få mig att ge järnet då hon själv är väldigt offensiv. Inget tjafs liksom.  Det är bara benet som gäller!

Det var fler än jag som var komplett ovetande om hur det rent praktiskt går till,  vi fnittrade lite förskräckt/förväntansfullt när vi gick den första övningen. Men det tog inte lång tid förrän alla vände hit och dit och kastade hundar över hinder av hjärtans lust!

Detta var förvånansvärt enkelt att ta till sig, och Mary svarade spontant väldigt lätt och bra, så nu gäller det att fila på tajmingen som vanligt. Min ständiga fiende!!! Jag tror inte jag kommer tillämpa detta i några svårare tävlingssituationer till att börja med, måste nog träna en hel del först på att se vilka situationer de kan vara lämpade i.

För det kändes nästan som det svåraste, när jag gick övningarna såg jag inte en enda Jakkomöjlighet.  Alternativt såg jag en som var jäkligt dålig, vet inte vad som är sämst. Men det var verkligen en jätterolig träning, och Mary fick en sabla fart! Fast jag är fasligt stum i benen idag!

Här är ett litet ihopklipp på det som blev filmat!

Tillvaron i övrigt består av förberedelser inför Oxelösund. Husvagnen har tagits fram ur vintergrottan, och det har städats och diskats grejor. Den trasiga leden på nya tävlingstältet är bytt, och Leoni har invigt sin nya stol! Det var en superbillig variant jag köpte på Jula, men den har gjort succé i alla fall. Hon ser verkligen fram emot att vi ska åka, hon pratar om husvagnen hela tiden. Bådar gott!

Jag ska nämligen försöka mig på projektet att åka iväg på tävling med alla hundar och barn på samma gång. Förra året vägrade jag i sten att åka i den konstellationen, det var antingen några hundar och barn, eller alla hundar utan barn. Men nu har hon blivit så stor, jag upplever det som hon har en annan förståelse för att omgivningen inte kretsar helt kring henne.  Önska mig lycka till? 🙄

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Jakkosar och blindbyten

Kommentera

