Räknar får…

I förmiddags var vi uppe hos våra får,  jag ville kolla hur lammen klarat natten, för igår släppte jag ut dom med de andra i den stora hagen. Skönt att ha vinterhägnet tomt så vi kan mocka ut, göra färdigt allt och avsluta! Mockade ut skrubben där tackorna stått med sina lamm,  en sak ur världen i alla fall.

Väl uppe i hagen körde jag lite cirkelträning med Dolfan, och han är verkligen en pärla! Han var såååå försiktig och fin mot lammen, smög försiktigt fram och avvaktade tackan för att inte oroa henne för mycket.

Bonden har släppt ut sina får, så idag började vårt åtagande om tillsynen. 25 djur ska jag räkna in, 9 tackor och 16 lamm. Det var verkligen inte det lättaste, men det kommer nog gå lite bättre så småningom när de vant sig vid oss och jag kan använda hunden till att samla ihop dom.  För lamm är verkligen inte stillsamma, och de blev väl lite uppskojade också  när jag och Dolfan kom i hagen.  Myllrigt som tusan blev det!  Jag fick olika antal hela tiden, väldigt  frustrerande.  Men jag lär mig väl med tiden…

Det kändes värre än det här!

Jag har också börjat fixa med den andra hagen, vi gjorde ju klart den första förra helgen. Anna har efter den helgen kommit till en tråkig slutsats att inte vara med till fullo med fåren, då hon har problem med sin kropp.  Självklart jättetrist,  men då jag vet hur besvärligt hon har förstår jag henne!  Hon kommer självklart hålla mig sällskap i hagen ändå, och hjälpa till efter bästa förmåga! 

Inget husfix har det hunnits med i helgen än, vi får se om jag orkar lite i morgon eftermiddag. Jag är dock lite tveksam till det då jag ska drillas i Jakkos och blindbyten av Camilla Brundin i morgon på klubben! Jag hade först bestämt mig för att inte gå, men nu är jag jätteglad att Anna gav mig en fet spark i ändan. Jag ser verkligen fram emot i morgon, mina kunskaper i ämnet är ytterst knapphändiga. Meddelar i morgon hur upplyst jag blev!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Räknar får…

  1. Hej!

    Jag fann dig på Fåravelsförbundets forum 😀 La till dig på min blogglista direkt!

    Många kramar från Pennelina

    Fd medelstor bonde som håller på att bygga upp en småskalig gård i Värmland

Kommentera

