Som nya!

Idag mötte jag upp Pia Båvegård hos fåren. Vi fick kontakt på ett lite udda vis, hennes mamma jobbar på Leonis avdelning på dagis. Pia behövde får till sin hage uppe på Viby (alltså ett stenkast hemifrån) och undrade om jag jag hade några att ställa dit?

Innan vi bestämde nåt tyckte jag hon kunde prova att valla på  fåren, då jag var lite osäker om de skulle duga för henne att valla på.  Och hon konstaterade rätt snabbt att det hade hämtats och drivits alldeles för enahanda på dom så de var ganska söndervallade.

Men det rådde hon bot på rätt snabbt genom att valla dom väldigt oförutsägbart en liten stund, hon vallade helt enkelt in dom igen.  Med en rutinerad hund som hennes tog inte  länge förrän de var som nya, de kom alltså inte rusande så fort fältet var fritt utan var verkligen uppmärksamma på hunden. Inget större fel på dom alltså. Riktigt bra till och med!

Pia är ju också instruktör, och vi fick lite hjälp jag och Dolfan. Jag fick flera bra och enkla övningar att göra, och målbilden lyckades gå in i skallen förvånansvärt lätt! 😯 Det var roligt att jobba med dom ”nya” fåren också, dom blev ju lite oförutsägbara även för Dolfan nu.

Angående hagen har jag för få djur för att marken ska kunna hållas efter,  så  Pia skulle försöka låna får och så hjälps vi åt med tillsynen. På det viset får vi två träningsgrupper att använda oss av på hemmaplan!

Blir det inte bättre och bättre allting? 😀

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

