Lite om får

Jag har efter fårfiaskot i Brottby bestämt mig för att ha fåren hemmavid istället. Den möjligheten har jag nog alltid haft, men tyckte tidigare att det här med fårgrupp har lite större fördelar än nackdelar.

Undrar vad jag tänkte på då? För det här kommer bli busenkelt och jättebra,  jag har tre hagar till förfogande, och alla ligger inom gångavstånd eller där jag passerar med bilen flera gånger om dagen. Dessutom är vinterförvaringen också klar, de kommer få bo precis vid infarten till min grusväg tillsammans med bondens får.

Helt själv kommer jag inte att vara, Müllret och jag har slagit oss ihop igen.  Vi har ju haft får tillsammans förut, och jag vet att Anna är att lita på.  Jag hade tidigare bestämt att vara helt själv, men när det nu kom på tal tvekade jag inte en sekund. Känns verkligen toppen!

De sex Ryafåren kommer flytta med mig, känns som en lagom träningsgrupp. En hage är redan klar för inflyttning till dom, jag och Anna fixade klart den idag. Och de två tackorna med lamm får en egen hage strax bredvid som redan är helt klar.  Sen har vi en stor hage till vi ska fixa, den är det lite jobb på men den är verkligen jättefin.


Ryatacka 701 får sommarfrisyr av Får-Hasse

Alla hagar har antingen fält i träda eller vall i anslutning som vi får vara på, träningsmöjligheterna känns oändliga! Hagarna går också alldeles utmärkt att valla i. Dessutom har vi kanske lite mer mark att tillgå nästa år, vi får se hur mycket vi ska ta på oss.

Jag ska vara lite behjälplig med fårskötseln av bondens får (han har precis köpt in en mindre besättning) vilket känns kul. Jag gillar ju får, de är inte bara träningsredskap för mig. Det är också roligt att få lite erfarenheter på riktigt, istället för att vara nån slags kvasibonde som jag varit hittills. Det är otroligt vad mycket nyttig kunskap man tar till sig när något intresserar en?

Jag ser fram emot att få lära mig mer om lamm och lamning, framför allt skaffa mig mer rutin. Jag har ju läst, babblat och upplevt lite själv,  men erfarenhet kan jag inte säga att jag har. Däremot har jag sugit i mig allt som kommit i min väg och plågat mina fårproducerande kompisar på fakta.

Så nu hoppas jag att kunna avsluta allt i Brottby tills betet är uppvuxet, jag ser fram emot sommaren som kommer! Jag och Dolfan ska försöka oss på VP:t, men jag har inte satt något datum än. Vi ska först gå en VP-kurs för Eva Karlsson, och i juni ska jag åka till Äpplarö på kurs.  Jag lyckades halka in på en kursplats för Peter Nilsson genom Lena Henriksson som också ska dit. Skoj! Hoppas han är tålmodig bara…

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Lite om får

Kommentera

