Träning och fler husdjur!

Vi är just hemkomna efter en spontan och rolig träning med Anna och Kickan Allendes. Vädret var ju jättefint, så det funkade bra att Leoni följde med ner till klubben.  Ett litet stopp på Donken på vägen dit, och förutsättningarna för en bra träning var spikad! 😉

Handlingsbabbel

Vi gjorde en rundbana med några trixiga passager, och det vi snöade in mest på allihop var ett baklänges hopphinder efter en tunnel.  Bra träning för mig och Mary, då det inte är vad vi ägnat vintern åt att nöta. Efter några placeringstavlor och konstiga armar från min sida fick vi till det till slut. Härlig känsla!

Men mest så krånglade det faktiskt, hon snöar in ibland på vissa saker. Och eftersom det är så självbelönande för henne att bara få hålla på,  så upprepar hon outtröttligt samma sak om och om igen.  Och den här gången så tog hon inte min serpentinhand, utan sprang under hindret hela tiden istället för att hoppa! Och hade jag inte avbrutit det hela hade vi stått där fortfarande…

När hon kommer i det där ”tillståndet” måste jag nog bestämma mig hur många gånger jag kan acceptera att hon gör fel? Helt enkelt lägga bort henne för en stunds eftertanke och nedvarvning? Det behöver inte vara så dramatiskt, hon får helt enkelt lämna situationen, och med det också möjligheten att göra fel gång efter annan.

Ett varv fick vi nääääästan till. Usel serpentinhand från min sida. Helt mitt fel…

Jag fick också några riktigt bra chanser att befästa kontaktfälten. Balansen skötte hon prickfritt, men gungan småfuskade hon med vid några tillfällen.  Hemma kommer hon ju inte upp i samma stress som på tävling eller på klubben. Det kände jag mig riktigt nöjd med!

Det blir ju aldrig hundraprocentiga förutsättningar när Limpan är med. Jag känner att jag blir lite splittrad, nån liten del av hjärnan är vänd åt hennes håll hela tiden. Men det är å andra sidan ett bra sätt att träna lite skärpa på, det är ju inte alltid det är hundraprocentiga förutsättningar på tävling heller?

Mitt lilla popcorn!

Så jag är väldigt nöjd med vår träning idag, Mary var lite ”poppig” i början men uppladdningen medan vi byggde banan var kanske inte den bästa heller.

Eller vad säger ni?

Jag har också fått lite mer husdjur på halsen än överenskommet, Sivan (som sover i sängen)  har nämligen fått loppor. Både jag och Leoni har fått lite mystiska bett på nätterna, Limpan har som ett pärlband med säkert tio bett vid midjan! Jag har kanske fått två-tre stycken, men det är inte trevligare för det!

I morgon ska det inhandlas Advantage, det är ett spot-on som inte berör centrala nervsystemet. Dessutom bryter det loppäggets cykel, nåt som inte Frontline gör.  Alla hundar måste ju behandlas, och framför allt Mary och Sivan som sover i sängen. Dolfan brukar också smyga upp en stund på morgonkvisten, så den enda som inte ligger i sängen är Clarence egentligen.

Han ligger för övrigt vid mina fötter just nu och fiser blårök. Jag vet inte hur han lyckas, men idag snöt han åt sig kycklingkråset efter den grillade kycklingen jag hade rensat till middag. Renset stod i en påse i vasken, och vid ett obevakat ögonblick var det väck. Rena artisteriet! Hoppas alla ben passerar utan problem nu, han har ju varit illa ute en gång förut… 🙄


Kycklingskurken…
Foto: Leoni Gustafsson
(som fick vantarna på kameran när jag fodrade fåren…)

Vi ses!

Familjen Gustafsson

One thought on “Träning och fler husdjur!

Kommentera

