Vilka friskusar!

I snöyra och minusgrader träffades jag och Daniel hos fåren idag. Vi tog ut fem tackor och vallade på stora fältet i  4 decimeter lössnö! Det gick jättebra, snön dammade runt fåren och hundarna pulsade på i snö upp till halsen. Härligt!

Vi tränade lite på fösningen jag och Dolfan, han har börjat vända tillbaka till mig och ”fråga” varje gång jag säger höger/vänster. Höger funkar sämst, och så är det även i hämten.  Han blir lite osäker och vet inte riktigt vad jag vill, och då blir han ett riktigt litet mamsegull. Andra passet gick det ganska bra på slutet, så jag nöjde mig där.

Sven Sognevik ska ju komma till oss i mellandagarna, då ska han få hjälpa oss med alltihop. Känns som jag är lite planlös just nu, och det kan vara det som förvirrar honom.

Jag har ju varit på väg till någon tränare ett bra tag, men det har alltid dykt upp en massa saker så det har inte blivit av.  Men så träffade jag Sven på Mässan och han ville gärna komma upp till oss och träna! Han ska dessutom ta med sig en flock av sina får, så vi vallar på våra på förmiddagen och hans på eftermiddagen. Rolig möjlighet att få prova andra får, även fast vi är på hemmaplan!

Dolfan övervakar när Daniel och Tess vallar.

Brudarna var halvnöjda över uppdraget

Helgen i övrigt har även den här gången varit barnfri, Leoni var hos sin pappa då han ska åka bort över helgerna. Jag har ägnat mig åt julklappsfixande och försökt att hålla värmen.  Natten till lördag stod termometern och darrade på -19, så det var raggsockor på.  Jag eldade för allt var tygen höll, så det var helt okej i alla fall. Nu har det brakat ner ännu mer snö, det är så himla fint ute!

Julstädningen har jag också startat, men det går hemskt trögt. Framför allt är det tråkigt, fast nu det är ett måste när den leriga perioden är över för en stund. Jag har självklart städat fram till nu, men det behövs lite större insatser känns det som. Får väl lyfta röven från stolen och sätta igång, helt enkelt!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Vilka friskusar!

Kommentera

