Dolfis har gjort fålla in

I morse var jag bortglömd på första stället.  Det är sånt som händer, men eftersom jag var nära fåren saknades ingen råd! Vi åkte helt enkelt dit och snodde åt oss en stund i hagen.

Vi har ju tränat in högervänster, och det sitter skapligt.  Så efter att vi gjort ett litet hämt fick jag ett infall att vi  kunde i alla fall prova att ta in dom i fållan, den stod ju liksom där.

Han var förvånansvärt stark i närarbetet, jag har upplevt att han saknat lite tryck i vissa situationer. Men han reagerade blixtsnabbt på dirigeringen, och tvålade även till dom tanter som alltid ska krångla.  Det flöt ju ut några på sidorna, men dom hämtade han snabbt tillbaka. Vi vallar ju alltid på alla tolv än så länge, jag vet faktiskt inte om det är lättare eller svårare, men in kom dom på inte alltför många försök! Jag är sååå stolt!

ATT00149Jaja, toppluvan syns…

Hämten tycker jag funkar rätt fint. Höger går nästan alltid utan mankemang, men han har det lite besvärligare åt vänster, så det brukar misslyckas vid första tillfället. Jag försöker stå 3-4 meter framför honom, så han måste runda mig först. Får han den lilla skjutsen ut mot sidan tycker jag han håller ut väldigt fint. Han kan ibland bli lite kort i upptaget men det får vi väl träna vidare på. Än så länge  tränar vi på 30-40 meter ungefär.

Drivningen går bra tycker jag! Det enda han måste spotta upp sig på är att driva dom förbi mig, där saknar han lite pondus och står lite med mössan i handen. Det går bra så länge jag rör på mig, men står jag stilla är det jättesvårt att få honom att gå framåt! Även då jag går fram och ställer mig bredvid som stöd, jag får nästan peta till honom med staven för att han ska släppa ”lurpasseriet”. Men det kommer nog också, han är ju inte så gammal.

Fösningen funkar också fint,  fast han har inte riktigt hittat stilen bakom fåren än. Han går gärna upp lite högt, och då blir fårens linje lite vinglig. Jag försöker ta sikte på en stolpe eller om vi vallar på stora fältet finns det en dunge som riktmärke. Men det är hemskt svårt att ta sig dit på ett rakt sätt, och han blir gärna lite olydig 😯 mellan varven. Föser gör vi mycket, så det lär komma det också.

Fast återigen, det är på våra snälla får, jag måste verkligen ta mig iväg någon annanstans snart! Frågan är när, den här helgen är full av andra aktiviteter och sen är ju Gotland under uppseglande. Så det  får helt enkelt bli lite senare.

Tills dess gnetar vi på!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

