Det är alltid en överraskning…

…att gå in på banan då jag aldrig vet vad för slags hund jag har med mig in. Jag tycker hon är ganska ojämn just nu, vet inte om det smugit sig in en massa oönskat skräp då vi mest har tävlat på sistone och inte tränat så mycket?

De två loppen i Nynäs idag är verkligen inget att referera, i hopploppet tog vi oss nätt och jämnt i mål med usel tid och tre miljoner fel. Hon gick dessutom in i en tunnel och vände, något som typ aldrig hänt då hon är en riktig tunnelkapare i vanliga fall!

I agilityloppet kom vi inte längre än till fjärde hindret som hon hoppade fram och tillbaka över. Kontaktfälten var dugliga, men hon har väldigt svårt för tunnlar som ligger under balansuppfarten. Hon får total låsning på tunneln, och gör sitt absolut bästa för att tränga sig in i öppningen istället för att försöka registrera vad jag vill.  Uppskrivet på ”att träna”-listan… 🙄

Nynäs hade ett toppenupplägg, klasserna gick för sig.  Jäkligt tidigt för klass tre, men det kvittar då vi var klara redan innan elva.  Gott om tid till att fika alltså, och det gjorde jag gärna! Fy tusan vilka  goda kakor och nyttiga mackor de hade, jag hade kunnat stanna hela dagen bara för fikat! Ser redan fram emot morgondagen, mums!

Då vi var klara så tidigt fanns det gott om tid för Dolfis att få en välbehövlig massage av Sanna. Han var skapligt stel över ryggen, han är har ju en hemskt övermusklad bakdel. Då han är bra mycket klenare i sin framända har den svårt att ta emot all rörelseenergi som bakdelen producerar.

Det är ganska lätt att se då han nästan står på ”händer” då han ska stanna till exempel.  Bogarna var också lite stela, men de lossnade väldigt fort, jag har ju masserat dom regelbundet. Får väl börja med ryggen också och hoppas att det släpper. Men han fick en mycket bättre hållning efter massagen, inte så hängig i bogarna. Ska bli spännande och se hur han ser ut i morgon!

Vi har trappat ner två snäpp på Metacamet nu, och han ser fortsatt fin ut! Nästa vecka är vi nere på 15 kilo och börjar närma oss dosen för avslut som ligger runt 10 kilo. Men jag ska skynda långsamt, jag funderar på att låta honom gå på en underhållsdos ett par veckor innan vi slutar helt, vad tror ni om det?

Nu laddar vi för en ny tävlingsdag i morgon, det brukar alltid gå lite bättre på andra tävlingsdagen. Det är precis som hon måste bränna av lite ”laddning” för att vi ska få bättre kontakt. Fast hon var hemskt duktig med fåren idag, vi åkte dit efter tävlingarna för att ta in några rymlingar. Det här med får och el känns… Ja, man kan kanske  säga att det också är som ett överraskningsmoment?

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Ett litet klangrattis till Sussie (pappas fru) som vann H2L idag!

Kommentera

