Stängt för inkommande leveranser

Våra kontaktfält har ju egentligen alltid varit en svag punkt, då Mary är min första agilityhund. Hon har fått genomgå många förändringar på flertalet punkter, hon är upplärd med att gå först vänsterslalom för att sedan lära sig höger bland annat. Det var nära jag gav upp! Hon hade väldigt svårt att acceptera att jag gick på andra sidan, så hon har fått stå ut med mycket, stackars hund!

Och det som lärs in från allra första stund är det som tenderar att sitta i ryggmärgen, det är så lätt att falla tillbaka på när adrenalinet och stressen tar överhanden. Och där har vi vårt största problem, det som funkar på träning funkar alltså inte på tävling! När hon kommer upp i stress stänger kiosken däruppe för alla inkommande leveranser av information,  all träning faller bort och nån ryggradsfjärr tar vid! 😦

mary20Men alltså, va…?

Så nu har jag börjat skoja upp henne och  lagt till större störningar i vår träning, och hon flyger av kontaktfälten vid minsta lilla provokation.  Störningar har jag tränat förut, men då har det återigen varit under ”lugna” förhållanden under träning. Men jag har några knep för att jazza upp henne till höga höjder, så det är under det sinnestillståndet jag får försöka träna henne i ett tag framöver.  Inte att föredra kanske, men det måste ju till en förändring i hennes beteende.

Vi har ju haft dugliga och acceptabla kontaktfält förut, så tillbaka dit vill jag faktiskt komma.  Att vi ska få hundraprocentiga kontaktfält förstår jag är svårt och så gott som omöjligt. Fast svårigheter brukar vi klara av, omöjligheter kan ta något längre tid! 😉

Vi ses!

Familjen Gustafsson

3 thoughts on “Stängt för inkommande leveranser

  1. Jag har visserligen en hund från spanien, men den där verkar ha rabies……..Men min är vaccinerad så vi kan ses ändå…

  2. Helt rätt inställning, inget är omöjligt, se bara på mej, försöker köra agility med en snigel (=Hugo). Där kan du snacka om omöjligt, men det ska gå om det så är det sista jag gör!

    Hej hopp
    Ulla & Hugo

Kommentera

