Bakslag

Idag efter jobbet åkte vi till Uppsala för att besöka rehab-Kjerstin. Jag kände mig glad och förhoppningsfull inför besöket, men efter en stunds undersökning stod det ganska klart att han fortfarande har ont i lederna i sitt vänsterben. 😦

Det är framför allt bogen men också handleden som fortfarande är inflammerad, den sistnämnda av överansträngning gissade hon. Så nu är vi tillbaka på Metacam i tio dagar, sen ska hon få titta på honom igen.

Problemet är inte hälta, utan det är hans isättning av tassen som inte är normal. Jag har märkt när jag klipper klorna att de i mitten blir väldigt långa, medan de två på sidorna är slitna små stumpar.  Han har ju alltid gått lite skumt på sina fötter, fast tidigare har han gått lite vridet på sina utsidor. Så jag har ju noterat förändringen, och jag hoppades (i min enfald) att det var ett led i hans utveckling, för han har ju faktiskt fått lite kropp nu.

Kjerstin ville inte att han skulle simma så mycket, utan mer traska i vatten. Hon ansåg att trasken främjade hans isättning på ett korrekt sätt, medan simningen inte gjorde något just för det problemet.  Det har alltså inte varit dåligt för honom att simma, han har ju fått fina muskler så det var ju skönt i alla fall!

Han fick gå en liten stund i trasken, och då såg man hur han satte ner hela tassen istället för bara den bakre delen. Jag får försöka hitta något vattendrag som vi kan gå i, jag tänkte först tömma poolen till hälften. Men det kommer inte att funka med reningen då insuget sitter för högt upp! Jag får åka bort till Fredensjön och prova, där är det i alla fall sandbotten.

Jag känner mig självklart besviken, och samtidigt lite orolig över hur det ska gå för honom.  Överansträngning kändes ju sådär att få höra, särskilt då vi inte direkt varit superflitiga med vare sig promenader eller simstunder på sistone. Vi har ju varit sjuka om vartannat och därefter har dygnet bara bestått av jobb! Så visst har de fått sina promenader, men de har varit lite avkortade, och absolut inga alpäventyr! Och jag gissar att man inte blir överansträngd av att sitta ett par gånger på ett kontaktfält…

Men det är klart,  det är ju aldrig speciellt roligt att upptäcka att något du verkligen lagt ner din själ i gått åt skogen.  Men nu ska jag följa Kjerstins program, så får vi hoppas på bättring till nästa gång.  Fast just nu känns det faktiskt lite tröstlöst…

Vi ses!

Familjen Gustafsson

6 thoughts on “Bakslag

  1. Aptrist – men bra att i tid få reda på att allt inte är okej så att man inte bara kör på och sedan visar det sig att man gått för fort fram.

  2. Usch vad tråkigt med bakslag! Angående poolen och reningen så har jag ju samma problem och simmar i stället. Funderat lite och kanske det går koppla på nån liten förlängning så man kan minska vattnet? Vore ju bra kunna gå hemma… Eller hur viktigt är det egentligen att reningen går? kanske den kan vara utan ett par veckor? Så har jag funderat, nu är det inte aktuellt eftersom vi klarar oss utan att traska så ofta och simningen är bra för Sia. Hoppas iaf det löser sig och lille D blir frisk!!! Kjerstin är i alla fall toppen, du är i de bästa händer!

  3. det var ju inte skoj. Lilldolphan då! Men som sagt bara ta nya tag och traska vidare. Och vad jag förstår är Kerstin toppen. funderar att ta Jonna dit för att kolla så hon inte snedbelastar efter sin brutna tå. Kramis!!!

  4. Eva> Jag tror reningen måste gå minst tre timmar om dagen för att det inte ska börja växa i vattnet. Sist jag hade en sån här pool var jag inte så noga i slutet av sommaren när det började bli dags att tömma. Och det blev äckligt rätt snabbt, så max en vecka utan rening skulle jag tro.

    Jag har tittat ut några ställen jag kan traska honom på, men jag tror först och främst att han måste bli fri från inflammationen i lederna innan några vattenjobb kan komma på fråga. Så vi får hoppas inte isen hinner lägga sig, nån som har en överlevnadsdräkt att låna ut? 🙂

Kommentera

