Kurs på Adelsö

I dag åkte jag och Mary till Adelsö för att gå kurs hos Veronica Bache. Jag hade verkligen sett fram emot kursen, det var ett tag sen jag gick för någon instruktör. Det blir ju gärna lite oinspirerat när man bara tränar själv, och allra helst jag som nästan enbart tränar hemmavid.

Veronica är ju verkligen en hejare på handling.  På inte alltför lång tid in i första övningen hade hon ändrat på min annars så ökända ”Överste Hahti föser kycklingar-stil” till ett ganska så bestämt och målmedvetet sätt att få runt hunden på. Och på en bra och tidseffektiv väg dessutom!

Jag fick också en ögonöppnare beträffande serpentinhandling tillsammans med in och uthanden. Vi fick också prova på att göra ett blindbyte i en start, och det var ju också effektivt på många sätt. Vägval, framförbyten, bakombyten plus lite annat gjorde vi också praktiska övningar på.

Jag hoppas  jag kan utveckla mig själv till att få lite mer rutin på vad jag lärt mig idag. Jag märkte stor skillnad på vår linje, och framför allt slutade Mary ”fråga” så mycket.  Vad skoj det är när man kan få det att funka! Och med inte alltför stora förändringar blev jag mycket tydligare än jag varit tidigare.

Nu är det KM till helgen, det ska bli kul! Jag har faktiskt anmält Sivan också, jag har en känsla av att hon gärna vill köra lite agility. Och det kan ju vara ett bra tillfälle att börja på efter valpningen, hon trivs ju som fisken i vattnet nere på klubben!

Och i morgon är det rehabbesök på Strömsholm för Dolfan, undrars vad de kommer att säga. Han är skapligt halt idag, vet inte om han hoppat runt för mycket på benet när han stormar runt i kopplet. Vi får väl se…

Mer rapport om det i morgon!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

