Strömsholm dag 2

Efter en förmiddag  svävandes över telefonerna, ringde de äntligen och berättade att han var klar! Det hade varit mycket krafs och löst som skramlat omkring i leden, men de fick rensat ordentligt tyckte veterinären som opererat i alla fall.

Men jag har inte fått några ordentliga svar då jag frågat om hans prognos, de är väldigt flummiga. De vill troligtvis vänta med att yttra sig tills de sett den andra leden, det är ju den som ser värst ut på röntgen.  Det är många ”om” och ”ifall”,  framför allt då om brosket återbildas som det ska. Det återbildas mycket bättre på hundar som växer fick jag veta, så det låter ju bra.

Han har fått ett kosttillskott (Cosequin DS)  av koncentrerat glukosamin som var svindyrt, 700 spänn för 120 tabletter.  Det ska han nog äta tills vidare, men initialskedet ska han ha dubbel dos.  Det är nog korkat av mig och sitta och räkna, men när den andra sidan är opererad och klar har nog kalaset gått på cirka 10.000 spänn, men det är inklusive rehab och resor. För bara de här två dagarna har ju 40 mil rasat iväg.

att00513Slumrar stenhårt i bilen på väg hem.

Om tio dagar ska vi tillbaka för stygntagning,  samt ett rehabbesök som ingår då de kollar statusen på det opererade benet. Jag kommer då få ordinationer hur jag ska fortsätta med hans rehab. Fast egentligen är det ju bara en enda lång transportsträcka till nästa operation, för allting hänger i luften tills den andra sidan är klar. Det är då den egentliga rehaben kan börja!

Tidsperspektivet på träningen beror på hur allting fortlöper. Efter den sista operationen är det tre månaders koppelrehab, men han ska vara igång relativt snabbt efteråt. Men motionen ska vara kontrollerad, så tidigast om 6-8 månader kan jag räkna med att börja träna ordentligt för att se vad han håller för.  Och då är det mitt i vintern igen, så då kan jag lika gärna ge honom till nästa vår helt och hållet! Så typ om ett år kanske vi kan börja träna igen?

Men mycket kan hända till dess, men lite planer är alltid bra att ha. Tråkigt är att äntligen ha toppenmöjligheter till att ha får men ingen hund att träna med.  Eller jag har ju Mary, men jag är i valet och kvalet hur jag ska göra med vallningen beträffande henne? Hon fyller ju sex i oktober, och det är i agilityn hon presterar absolut bäst.  Det blir nog bara lite hobbyvallning för hennes del, och fokusera på agilityn mest. Om inte annat är det lite bra variation, och hon gör ju jobbet,  fast på sitt eget lilla vis… 😉

Vi ses!

Familjen Gustafsson

2 thoughts on “Strömsholm dag 2

  1. Rekommenderar Kjerstin Pettersson på Ultuna sen för rehaben, oj vilken duktig sjukgymnast! Hon har gjort ett toppenjobb med Ila och har en skön och trevlig attityd som får en som djurägare att varken få dåligt samvete men ändå lägga manken till med den ofta rätt trista och jobbiga rehaben.

Kommentera

