Skönt med besked

Idag fick jag diagnosen ställd, Dolfis har OCD i bogleden på vänster framben. Den veterinären jag träffade idag hade lite andra grepp och provocerade fram en solklar reaktion, så hon ansåg inte att det var nödvändigt att röntga andra sidan om jag absolut inte ville. Och trots att jag vet att sederingen är reversibel så tycker jag att det är ett otäckt förfarande, det är alltid en risk så jag slapp gärna!

img_16291Gänglot

Hon var däremot väldigt positiv beträffande prognosen då hans skada upptäckts ovanligt tidigt. Den går tidigast att upptäcka vid 5 månaders ålder, men vanligtvis döljs den i småhältor som kommer och går, och när hältan tas på allvar kan det redan ha gått ett par år och då har ju prognosen genast försämrats.

img_16111Följetongen ”sovstilar”

Veterinären har också redan satt bollen i rullning beträffande tid för operation, jag ska bli uppringd av Strömsholm i veckan som kommer.  Konvalescensen var inte speciellt lång, och rehabiliteringen beror väl på hur leden ser ut när de varit inne och tittat. Artroskopi lämnar inte så mycket åverkan som tur är. Men i princip så är det koppel fram till stygntagning, och därefter lättar alla restriktioner markant.

img_1609Dom här två har plötsligt blivit bundisar…

Det känns skönt att ha fått besked, och ganska positiva såna dessutom! Det är  lätt att bli nån jäkla domedagsprofet när man inte vet vad man har att rätta sig efter.  Och visst är det tråkigt att han har fått den här åkomman, men jag upplever det inte så. Utan nu känns allt bara bra, jag måste bara vänta på operationstiden, (suck, tålamod är inte min dygd…) och när allt är över kan jag i positiv anda lägga ner kraft och energi på att få honom frisk! Och blir det bakslag får jag ta det när det kommer, men nu tänker jag först och främst rikta in mig på att allt kommer gå bra!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

4 thoughts on “Skönt med besked

  1. Åh vad härligt att höra att det trots allt låter så possitivt.
    Och skönt för både dig och lillkillen att restriktionerna efter op inte verkar vara alltför tuffa.
    Kram från oss…

  2. Låter som du har en sund inställning till det här så kommer säkert gå bra. Koppelträning är inte roligt, jag har ju så små hundar så för mig är det väl lättare men man vill verkligen inte ha en hund som hänger framme i kopplet! Konstigt med min feed, vet inte varför du inte ser alla mina inlägg, datorer är inte alltid lätta att förstå sig på!

Kommentera

