Sivan mår lite bättre!

I alla fall fysiskt, hon har inte ont längre då hon går på två sorters smärtstillande. Hon ska äta den kraftigare modellen över helgen, och sen hoppas jag att det räcker med Metacam. Det enda som ställer till lite problem är mjölkproduktionen då Galastop inte börjar verka omedelbart utan efter några dagar. Igår fick jag mjölka ur juvret vid fyra tillfällen, och ändå var det lite smånära till stockning några gånger. Det är den bakre delen av juvret som har varit väldigt produktivt, men nu har det äntligen börjat avta.  Skönt!

Och ju mer jag tittar på röntgenbilden förstår jag ju att hon måste ha haft väldigt ont! Valpen har ju dragits ut, den var död och ohjälpsam och dessutom jättestor! Inga naturliga krafter där, inte…

Hon ligger mycket inne i min säng och sover, men det är faktiskt inget ovanligt. Det har varit hennes tillhåll redan innan hon blev dräktig. Och igår var hon med på en 20 minuters promenad, och då gjorde hon sin vanliga rutin vid grinden med bjäbb och snurr för att sedan störta efter dom andra.

Det enda är väl att hon inte äter, jag har fått truga i henne och det har slunkit ner ytterst lite. Dock smaskade hon glatt i sig korven på promenaden igår, så i värsta fall får jag väl ta till det tricket ett tag, att hon får äta sin middag i skogen? Så får man ta tag i prinsessfasonerna när hon piggat på sig.  För liiiiite prinsessa är hon,   igår smaskade hon nämligen glatt i sig Kalles kaviar från mitt finger. Men när jag lade en klick i skålen så dög det plötsligt inte… 🙄

Vi ses!

Familjen Gustafsson

6 thoughts on “Sivan mår lite bättre!

  1. Vad skönt att Sivan mår bättre.
    Det är så tråkigt när sånt här händer men tyvärr baksidan av uppfödar livet. Ha det så bra.

    Anette

  2. Skönt att höra att hon är lite piggare!

    Det här påminner mig om när min gamla shettis skulle föla för en massa år sedan, mamma och veterinären slet i timmar för att få ut ett enormt dött hingstföl. Smulan höll också på att stryka med och efteråt var hon deprimerad och letade massor och mådde dåligt. Men hon repade sig och fick fler föl efter det.

    Dom klarar en hel del med lite kärlek om omskötsel dom små liven…

  3. Vad bra att det går åt det positiva hållet i alla fall! Angående min rss så blev jag tvungen att installera om min hemsida så rss adressen ändrades igen tror jag tyvärr 😦 Men nu är jag klar och ska inte strula mer!

  4. Skulle bara beställa lite tunnlar till vår klubb, när jag fick veta att det hänt tråkigheter hos er. Det är verkligen tråikigt 😦 Hoppas att det slutar bra för Sivan. Håller tummar och tassar att det blir bra med henne till sist. Kanske hon inte äter så bra, eftersom hon är full med mjölk som inte används. De första dagarna efter en valpning står det i alla gamla hundböcker jag har läst att man ska ge tiken sparsamt med mat, så att inte mjölproduktionen blir för kraftig. Hon kanske bara är klok din tik och har slutat äta för att få ner sin mjölkproduktion snabbare.

  5. Nu hanger jag med. Jag fick en bild av din mamma pa en hund med manga valpar. Jag trodde det var din hund som hon hade fotat eftersom jag visste att hon skulle fa valpar. Nu har jag gatt igenom alla bloggar och forstar att sa var det ju inte. Det var ju varre an jag trodde, bara en valp och den overlevde inte. Det var ju verkligen botten! Stackars Sivan, inte undra pa att hon inte ar sig lik.

Kommentera

