Lite fegt

Eller var det kanske tur att jag hade jäkligt ont i halsen i morse? Igår våndades jag ordentligt i och med dagens dagisvistelse. Jag kände att vår tursamhet beträffande kräksjukan inte skulle frestas alltför mycket då vi klarat oss med blotta förskräckelsen. Jag smidde planer hur jag skulle kunna ta henne med mig eller skjuta lite på jobb fram och tillbaka, men ingen lösning var speciellt bra.

Innan jag bestämde mig hur jag skulle göra ringde jag till dagis och kollade, och mycket riktigt hade fyra (!) ungar insjuknat i fredags då vi var lediga! Gud vet hur många under helgen.  Det avgjorde saken, vi stannade hemma helt enkelt, jag vill verkligen undvika att få kräksjukan den här gången då Sivan ska valpa när som helst! Det får lösa sig på nåt vis…

Istället åkte vi och veckohandlade, och på ICA sprang vi på en pulka till ett bra pris. Vi åkte upp till stallet och tog hand om Bosse och åt lunch, och därefter blev det pulkaåkning i backen utanför stallet.  Perfekt aktivitet för en unge med krasslig mamma! Jag står och tittar på medan hon springer upp och åker ner. Alldeles för egen maskin! Och skoj hade hon, ett bra tag dessutom.

img_1480

img_1483

Idag fick vi också samtal från veterinären angående Marys B12-prov. Det hade stigit som en raket, och har nu från icke mätbart (under 22) hoppat upp till 450. Det ska ligga mellan 160 och 660, så det får man ju verkligen kalla en framgångsrik behandling. Jag ska nu glesa ut sprutorna och ge henne en injektion var tredje vecka i tre månader, så ska vi ta ett nytt prov och se hur det ligger.  Den här veterinären är verkligen toppen, jag är så glad att ha fått kontakt med henne.

Hundarna har fått ta det lite lugnt idag eftersom vi är lite krassliga. Det gör inget då Dolfis har varit  ordentligt bakbenshalt ett par dagar. Jag gissar att han sträckt sig under isperioden som varit, jag har hittat ett ganska ömt ställe över ländryggen. Det känns som det är muskulärt då han är rejält halt då han legat stilla. Jag ska dock ha det under noga övervakning, då han för tillfället är galet överbyggd! Och man ser att han har dålig kontroll över bakdelen,  han sjunker gärna ner i spagat om det blir för snävt för honom. Nu har ju underlaget ändrats som tur är, det kändes bara som en tidsfråga innan någon hund gjorde sig illa.  Så nu får han hålla sig stilla ett par dagar till att börja med.

img_1473Observera skicket på växelspaken till fyrhjulsdriften…


Sivans valpning känns inte speciellt nära inpå. Hon är med på allt som vi företar oss, möjligtvis är hon lite grinigare på de andra hundarna mellan varven. Dessa humörsutbrott dyker upp väldigt plötsligt och försvinner lika snabbt igen. Hon är ju terrier? Vi har i alla fall tagit in valplådan och fixat i ordning den, och hon har börjat installera sig där om än lite tveksamt. Men idag åt hon ett helt grisöra i lådan, det får man väl se som ett gott tecken?

img_1495

Vi ses!

Familjen Gustafsson

5 thoughts on “Lite fegt

  1. Inte kul att Dolph är halt. Ha honom kopplad ordentligt och gärna lite för länge så att han inte drar upp det igen.

    Ha det gott
    Ann

  2. ”Dessa humörsutbrott dyker upp väldigt plötsligt och försvinner lika snabbt igen. Hon är ju terrier?” Liten har lite samma tendens…..men det är ju ett kvinnligt väsen…….. Jag är inte bitter……!!!

  3. Hejsan
    Vad skönt att ni har sluppit magsjukan, vi har precis haft den på vårat dagis och i stort sett alla har fått den. Vi hade ca 5-6 barn av 35 i en vecka. Spännande med Sivan valpar.

    Hälsningar Anette

Kommentera

