Helg och provsvar

I förmiddags ringde veterinären angående Marys provsvar. Hon har en allvarlig brist på vitamin B12, de normala värdena ska ligga mellan 60-660, och hon hade ett värde under 22! Tydligen så tas B12 upp i sista delen av ilium, och det är den delen som hon saknar. Veterinären var lite osäker på symptomen vid den bristen, men skulle kolla litteraturen och återkomma till mig, men jag har sökt på nätet själv i kväll och hittat en del.

Det återkommande är just ”neurologiska störningar” och sedan var det blodbrist,  men just det kanske hon inte riktigt kvalificerade för, men hon låg lågt i den normala kurvan.
Nu går det inte att tillföra B12 via tabletter, utan jag ska spruta henne själv en gång i veckan i en månad, injektionen går in under huden, så det ska jag ju klara av. Sen ska vi ta nya prover och se om värdena blivit bättre!

Får väl också återgå lite till princessdieten, då B12 finns i kött, fisk och fågel. För lite av det måste hon ju tillgodogöra sig då hon klarat sig så här långt. Jag gissar att det har med hennes fällning att göra, det kostar nog på nu när det är vinter, tycker hon är lite kantigare än hon brukar vara. Det kan också vara så illa att nåt upptag har börjat fallera totalt, om det gått för högtryck fram till nu. Men enligt all expertis ska den lilla tarmsnutt hon har optimera sitt upptag men man vet ju aldrig.

Nu ska vi prova det här i alla fall, jag känner mig optimistisk! Det känns som att vi hittat orsaken, nu gäller det bara att försöka åtgärda den på bästa sätt!


Alla hundar, inklusive besök!

I helgen har jag varit barnledig, och jag tycker jag uträttat en hel del! I lördags kom Simon och Charlie och gick en promenad med oss, och jag överträffade mig själv och bakade en äppelkaka som troligtvis skulle orsaka en smärre hjärtinfarkt vid överkonsumtion! Trots det smällde vi i oss halva, och än så länge är jag i livet i alla fall!

Jag har också städat bort julen, badat hundar, haft lite stalltjänst och rensat i några skåp här hemma, bland annat skafferiet. Där hittade jag urgamla grejor som i rätt miljö troligtvis hade bildat nåt mindre samhälle av nåt slag. Nu hade det inte gått så långt, men det var skönt att få väck allt sånt! Upptäckte också att jag har engångstallrikar och bestick för de närmsta 5-10 åren, jag brukar vara lite lat och använda sånt vid födelsedagar och liknande tillfällen. Och varenda gång så tror jag att det inte ska räcka och köper lite till. Men nu vet jag att det finns, för lagret tar ju för fasiken upp ett helt skåp!

Vi ses!

Familjen Gustafsson

Kommentera

